כי אין מקום לשניים בראש הפירמידה

התמודדות על הבכורה והרבונות ימיה כימי האנושות

בשנת 1162 הביא מלך אנגליה הנרי השני למינוי יועצו ורעו הקרוב ושותפו לבלויים והוללות תומס בקט לתפקיד הארכיבישוף מקנטרברי שהוא ראש הכנסיה האנגליקנית. אבל בנגוד לצפיות עם כניסתו לתפקיד התנגד בקט לכפיפות הכנסיה לכל סמכות אזרחית חיצונית ונוצר ביניהם קרע עמוק שהגיע לשיאו ברצח תומס בקט.

עמות על הבכורה איננו דבר חדש בהסטוריה האנושית מאז קין והבל, יעקב ועשו, יוסף ואחיו. והוא מתחולל בעצם בכל חברה ומסגרת אנושית בין מוסדות, ממסדים ומוקדי כח המתחרים על הבכורה. הוא נסוב כמובן על הרבונות במיוחד כאשר היא מאותגרת, מעורערת ושנויה במחלוקת.

כי אין מקום לשניים בראש הפירמידה.

ועתה הוא מתחולל גם בישראל בין "אוליגרכיה שפוטית" שדוחקת או מנסה לדחוק את הרשות הנבחרת מראש הפירמידה. אבל כאמור אין מקום לשניים בראש הפירמידה והשאלה מי יגבר. הרבון (שהוא העם באמצעות נבחריו) או האוליגרכיה.

בכל מקרה נדרשת הכרעה חדה וברורה.

עמות כזה מלווה תמיד במאבק איתנים קשה ואכזרי. אבל הוא ככל הנראה שלב בלתי נמנע בהתפתחותן והתבגרותן של מדינות ועמים ומאפיין לאור תקדימים בעבר תמורות כמו מעבר למשטר נכון ובריא יותר שבו נקבע בסוף רק רבון אחד. כך קרה ברומא כאשר יוליוס קיסר חצה את הרוביקון ונרצח אח"כ למרגלות הסנאט ואחריו נפתח עידן הקיסרות הרומית עם רבון אחד. וכך התייצבה המערכת המדינית בארה"ב לאחר מלחמת אזרחים עקובה מדם.

בתולדות ישראל היה מעבר דומה אך דוקא הוא לא לווה בשפיכות דמים. זה היה המעבר מעידן השופטים לתקופת המלוכה בימי השופט האחרון שמואל הנביא לאחר שמינה את שני בניו יואל ואביה לשופטים בבאר שבע (כנראה היה ישוב בשם זה גם בשומרון והם היו שם) שהטו משפט ולקחו שוחד… זקני העם פנו לשמואל ובקשו בנימוס ודיפלומטיות אך בתקיפות "וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו הִנֵּה אַתָּה זָקַנְתָּ וּבָנֶיךָ לֹא הָלְכוּ בִּדְרָכֶיךָ עַתָּה שִׂימָה לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם" (ספר שמואל א', פרק ח', פסוק ה').

אז כנראה גם אנחנו מתקדמים לעבר שנוי המשטר ושיטת הממשל. ימים יגידו.

אודות יגאל מיכאל מיְמון

בלוגר והוגה דעות, רפורמטור ומהפכן חברתי. איש מודיעין בוגר סיירת מטכ"ל ו-504, בין השאר עסק ביעוץ פוליטי, עתונות והסברה. כיום עוסק בכתיבת מאמרים בנושאי חברה, מדינה ומזרח תיכון. בשנים האחרונות גם לומד, מלמד וכותב על תורה וקבלה בפריזמה של ימינו. Noted Israeli commentator on Israeli Affairs and Middle Eastern History & Politics. Formerly worked for the Israeli Prime Minister Office, for various Israeli Military and Government Agencies, and for the Media (Radio).
פוסט זה פורסם בקטגוריה הקושיה הפלשתינאית. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s