משה דיין – האיש שתום העין והכריזמה

מתוך ספר זכרונות בכתיבה…

למרות שלא זכה להגיע לראש הפירמידה הפוליטית היה משה דיין אחד האישים החשובים והבולטים בתולדות ישראל המודרנית. יחד עם זאת הוא נחשב לדמות שנויה במחלוקת והנטיה הרווחת כיום בישראל – לא מעט בצדק – היא להזכיר יותר את חטאיו (גניבת עתיקות ונשים) ומחדליו (מלחמת יום הכפורים ומסירת הר הבית לווקף המוסלמי ואני הייתי מוסיף גם – אי הענשת מבצעי הטבח בחברון שעוד חיו ב-67) ופחות את השגיו (מבצע קדש) ותרומתו המרכזית לבנין הכח הצבאי (הקמת יחידה 101 והחדרת רוח לחימה לצה"ל החלש והעייף של אחרי מלחמת העצמאות)… כך חולפת תהילת עולם.

את חטאי אני מזכיר היום… במרץ 1981, כחצי שנה לפני מותו הוזמנתי לפגוש את דיין לרגל כוונתו להקים מפלגה חדשה (תל"ם – תנועה להתחדשות ממלכתית). אני אומר "את חטאי אני מזכיר" ולא בגלל משה דיין אלא בגלל שאני נאלץ להזכיר את סעדיה מרציאנו (האיש שהשיב רעה תחת טובה…) אשר דאג לארגון הפגישה לבקשת דיין…

חזרתי אז משליחות של כמה חדשים באירופה. עם שובי בשר לי מרציאנו בבהילות שמשה דיין מבקש פגישה עם נציגי הפנתרים… הייתי קצין צה"ל היחידי בחבורה וסעדיה שהיה די עלג ובור לא העיז ללכת לפגישה לבדו והמתין עד שובי מחו"ל…

הפגישה "ההיסטורית" נערכה במזנון החכי"ם בכנסת שם היה למשה דיין מקום קבוע שבו ישב תמיד כשגבו אל הקיר, כנראה מסיבות בטחוניות. המזנון היה ריק מאדם עד שלפתע הבחנתי בזוית העין בדמותו המתגנבת פנימה של שמעון פרס הבלתי נמנע שכבר אז לא הייתי מאוהדיו… פרס חי תמיד בצלו של דיין והיה מלא קנאה בדיין שהכל בא כל כך בקלות. ראיתי איך פרס מתמרן את עצמו ממש בהתגנבות יחידים ומתיישב לבדו בלי שנבחין (אני כן הבחנתי בו) בשולחן סמוך ושם אזניו כאפרכסת. אני זוכר שחייכתי אז לעצמי כי אחת מאזניו נראתה לי גודלת ומקבלת מימדים עצומים, ברצינות. כל כך רצה לדעת מה מבשל דיין ומה לו עם הפנתרים השחורים האלה…

דיין פתח ואמר בגילוי לב אופייני וישיר: "אני מכיר כל נחל וכל ואדי וכל הר וגבעה בארץ ישראל. אבל עתה אני מגלה שאינני מכיר את "העם היושב בציון". אינני מכיר את העם החי בשכונות ובערי הפתוח. הייתי רוצה לשמוע מכם על "ישראל השניה", על הלכי הרוח ועל השאיפות שלה, מה מעיק עליה ומטריד אותה". מרציאנו מיד העביר אלי את זכות הדבור. שהרי מסיבה זו המתין עד שובי מחו"ל… התחלתי לסקור בפני דיין את תמונת המצב אך הוא קטע אותי מיד במחמאה "מנין אתה מדבר עברית יפה (פ"א בסגול!) כל כך?" ולא הניח לי עד שספרתי לו באיזה תיכון למדתי ואיפה שרתתי בצה"ל…

בדברי נתחתי את המצב שבו עקב הרכוזיות הבולשביקית ששררה אז בארץ (ועודנה שוררת בתחומים רבים) אכלוסיות רחבות בישראל אינן מיוצגות למעשה במוקדי הכח השונים של ישראל וחיות בנחיתות כלכלית, חברתית ותודעתית. כמו כן הצגתי בפניו חלק מהפתרונות שאני מטיף להן עד היום לשבירת הרכוזיות והבירוקרטיה ע"י ביזור מערכות הפנים, בחירות אזוריות-אישיות ועוד… לא הכל אני זוכר אבל אלו היו פחות או יותר עיקרי הדברים כי לאחר מכן דיין צטט אותי בכמה הזדמנויות בכמה פורומים צבוריים.

יומיים לאחר מכן עם הגיעי למשכן הכנסת בא לקראתי דן מרגלית (שהיה מעריץ גדול של דיין) ושאל אותי בתמיהה: "איך זה שמשה דיין הידוע כמי שאינו מפרגן לאיש עושה לך כאלה יחסי צבור?" לא הבנתי על מה הוא מדבר ואז הוא הפנה אותי לדווחים בעתונות על נאומו האחרון של דיין ב"כנס במה" בו צטט מדברי בפגישה הזו.

אחרית דבר:

השליחות בחו"ל אליה רמזתי לעיל היתה מצות "פדיון שבויים" שנתבקשתי לעסוק בה לאחר שקרוב משפחה שלי (בן דודה) נעצר בנמל בצפון איטליה על נסיון להבריח כרבע טון חשיש חבוי בדפנות יאכטה תמימה. לפני שיצאתי לדרך נתבקשתי על ידי אחיו אדגר להביא את דודתי ובעלה אל המקובל הירושלמי הנודע הרב הצדיק מרדכי שרעבי זצ"ל בישיבת "נהר שלום" סמוך למחנה יהודה. זכיתי ב"ה לחזות בזיו פניו של הצדיק המופלא – שאחר כך "הרשימו" (מי שיודע מה זה יודע) שלו לוה אותי ונושעתי בעזרתו בכמה מצבים לא קלים שחויתי בחיי בזכות ספרי הסגולות שלו.

בשלב מסוים אחר כך התייחס אדגר בעדינות אבל בתמיהה לעובדה שאדם כמוני עם רקע כשלי שעובד בכנסת לא עובד עם אישיות כמו משה דיין…

ואכן הפלא ופלא – מיד עם שובי מאיטליה כעבור ארבעה חדשים הודיעו לי שמשה דיין מצפה לפגוש אותי…

21 באוקטובר 2014

מודעות פרסומת
פורסם בקטגוריה הקושיה הפלשתינאית | כתיבת תגובה

מי מפחד מבחירות אזוריות ולמה?

לתקנת מדינת היהודים

דצמבר 2000

לכאורה צודקים חסידי הנסיגה לשיטת הבחירות הישנה בטענתם כי הבחירה הישירה לראשות הממשלה הביאה להחרפת הסקטוריאליות והפיצול הפרלמנטרי בכנסת. אך זוהי אינה אלא אמת חלקית הנכונה רק למראית עין.

מדוע? משום שהסקטוריאליות הגוברת היא תוצר ישיר של שיטת הבחירות היחסית הבנויה על רשימות ארציות. שיטה שבהגדרה – פונה מלכתחילה לקהלים סקטוריאליים. מי שלא מבין את זה – לא מבין כלום!

ניתן היה למנוע זאת לו שולבה הבחירה הישירה לראשות הממשלה כמיקשה אחת עם בחירות אזוריות – שהיו מקהות לחלוטין את עוקץ הסקטוריאליות ומשנות לטובה את הדינמיקה וכללי המשחק הפוליטי-פרלמנטרי.

האחריות למחדל זה חלה על המפלגות וחברי הכנסת שבמשך שנים סיכלו בזדון את המעבר לשיטת בחירות אזוריות רציונלית ורלבנטית יותר מתוך מניעים שאין להם דבר וחצי דבר עם טובת הצבור או טובת המדינה.

סוס בצורת גמל
החוק לבחירה ישירה של ראש הממשלה היה רעיון בכוון הנכון שלא יושם במלואו וכהלכה. הוא נתן מענה חלקי בלבד למאוייו האמיתיים של הצבור…

View original post 1,438 מילים נוספות

פורסם בקטגוריה הקושיה הפלשתינאית | כתיבת תגובה

בִּזּוּר המערכות כמנוף לפזור אכלוסין ונידות עובדים

המתוה שלהלן נהגה ונוסח ברובו בתחילת שנות השמונים.

בִּזּוּר המערכות כמנוף לפזור אכלוסין ונידות עובדים וכמרפא לתחלואי המדינה והחברה בישראל

הקדמה

הרעיון לבִזּוּר מערכות הפנים והקמת ממשלים אזוריים בארץ איננו חדש. הוא הוצע בעבר ע"י הפרופסורים יגאל ידין, רענן וייץ ודניאל אלעזר זכרונם לברכה ויבל"א הגיאוגרף פרופסור יהודה גראדוס מאוניברסיטת בן גוריון; הרעיון נבחן בזמנו גם ע"י חוג רעיוני של חברי קבוצים שנחרדו מהמתח שנוצר בראשית שנות ה-80 בינם לבין ערי הפתוח; אך למרות חשיבותו העצומה לא זכה רעיון זה עד כה להתייחסות ראויה ולמימוש.

כל אחד מן האישים הנ"ל הגיע אליו מנקודת מוצא הקרובה ללבו: ידין, מקים מערך המִּלּואִים של צה"ל, ראה בו הגיון ארגוני-מנהלי. פרופ' וייץ איש ההתיישבות הציגו כאופציה להסדר ישראלי-פלשתינאי. הגיאוגרף פרופ' גראדוס הוטרד מהזנחת הנגב ואזורי השדה ופרופ' אלעזר שהתמחה באוטונומיה קהילתית הציגו כרפורמה חיונית במאמר שכתב לספר מאת שמעון פרס. חברי הקבוצים מעמק יזרעאל בחנוהו בשנות השמונים כדרך לשתוף פעולה ומשאבים בין הקבוצים וערי הפתוח.

מדובר בתכנית שאם תיושם בתבונה תחולל בהדרגה שנויים מבניים מרחיקי לכת במדינה ובחברה הישראלית. תגרום לפיזור אכלוסין וניידות עובדים מסיבית למוקדי תעסוקה ומגורים באזורי השדה; תביא להקטנת תקציב המדינה והיקף משרדי הממשלה, גודלם ותקציביהם; ותתרום להקהית עוקצם של השסעים הפנימיים המאפיינים את ישראל בדור האחרון.

הבעיה החברתית בישראל היא סִכּוּם ותוצאה של לקויי מערכות הפנים

שאלות החוץ והבטחון של ישראל זכו תמיד להתמקדות מפורטת ולעיקר תשומת הלב הצבורית. משום כך הוכוח הפוליטי והדיון בשאלות השטחים והשלום נוטה להיות מפורט כל כך. בעוד 'הבעיה החברתית הפנימית' זוכה בדרך כלל למס שפתיים וקלישאות בנוסח "הכל ייפתר ע"י חנוך, תעסוקה ורוחה כלכלית…", שאין בהם מענה לבעיות האינהרנטיות, הנובעות מהמבנה הלקוי של מערכות הפנים.

מכאן נובע שהשקעה בחנוך כשלעצמה אין בכוחה למנוע הגירה שלילית בערי השדה ולכן תקציבים המוזרמים אליהן אין בהם כדי לקרבן לרמת 'המסה הקריטית' הנחוצה להפיכתן לישובים הנושאים את עצמן כלכלית וחברתית.

אין סכוי להתמודד חזיתית עם בעיות הפנים והחברה בישראל כי הן אינן עומדות בפני עצמן. בראיה כוללת ניתן לומר שבעיות הפנים והחברה בישראל הן סכום (פונקציה) של מכלול הקשיים הנובעים ממבנה לקוי ואנכרוניסטי של מערכות הפנים. מבנה רכוזי עתיר מונופולים ונכסים משורינים – בולשביקי באופיו – המתנהל עדיין במקרים רבים בדפוסים מימי הישוב הישן.

מבנה רכוזי זה שהיה נחוץ ומחויב המציאות בשלבי ההקמה והבסוס של המפעל הציוני הוא עתה בעוכרינו יותר משנות דור. הדברים ברורים וזועקים לשמים: הרכוזיות הזו מביאה לכך שאותה ממשלה הטרודה בבעיות הרות עולם של ישראל כמעצמת-על אזורית צריכה לעסוק גם ב'קטנות' כמו בעיות הפתוח, התעסוקה והחנוך של אפקים או קרית שמונה – שאין דעתה פנויה אליהן. שום ממשלה בישראל, עם כל רצונה הטוב, אינה מסוגלת לטפל ביעילות בבעיות אלו; והנפגעים הישירים מכך הם הקבוצות החלשות המהוות את עיקר האכלוסיה בפריפריה, בערי השדה ועיירות הפתוח.

הגיע הזמן להפנים עובדה פשוטה וטריויאלית שאנו נוטים לשכוח: ישראל איננה עוד הישוב היהודי של  600 אלף נפש שהיה ערב הקמת המדינה ולא 2.5 מיליון תושבים ערב מלחמת 'ששת הימים'. זו מדינה או קהיליה – אם כוללים בה את שטחי 'ששת הימים' – המונה יותר מ-8 מיליון איש. אין בכוחה של התשתית שהוקמה בימים עברו להוסיף לשרת אותה ביעילות בימינו. לכן הגיעה השעה לחשוב ברצינות ובכובד ראש על בסיס מודרני ורלבנטי לצרכי המקום והזמן.

בִּזּוּר מערכות ופִּזּוּר אכלוסין

הפתרון המוצע, על רגל אחת – הוא מהלך אסטרטגי כולל לביזור מערכות הממשל והמנהל בישראל.

השיטה – כינון מבנים ממשליים אזוריים שיחצצו בין השלטון המרכזי לשלטון המוניציפלי, ויכפו אגב כך, סולידריות ושותפות גורל בין 'סקטורים' שונים החיים באותו אזור – ערי פתוח, קבוצים, מושבים וכפרי מעוטים – אך אינם חיים ביחד הלכה למעשה.

היעד האסטרטגי – הוא פִּזּוּר אכלוסין שיתבסס על ניידות עובדים ומשיכה ישירה של עליה מחו"ל (גם ישראלים חוזרים) ותושבים ממרכז הארץ ע"י מנהיגות מקומית נמרצת ושאפתנית שתצמח באזורים אלו שיקיפו מאסה קריטית של חצי מיליון נפש ומעלה שאיננה אפשרית כיום ברשויות מקומיות קטנות וחלשות.

הממשלים האזוריים, כמנין במספרם, יתבססו על איחוד ושילוב המועצות האזוריות והמחוזות הקיימים במשרדי הממשלה הרלבנטיים; ינוהלו ע"י "נציבים" חזקים נבחרים (או ממונים בשלב ראשון) אשר יהנו מאוטונומיה מנהלית ותקציבית ויזכו בדרך הטבע לעוצמה דומה לעוצמתם של ראשי הערים הגדולות. 'המסה הקריטית' עליה יישענו תאפשר להם ליזום וליישם, בתאום עם הממשלה ובעזרתה, תכניות עצמאיות לפתוח כלכלי ומשיכה ישירה של השקעות וכח אדם מקצועי לתעשיות מקומיות חדשות (הריחוק הגיאוגרפי מנמלי הים והאויר בישראל הקטנה כמעט שאינו מהוה בעיה בשום אזור).

הנציבים הנבחרים יהיו מחויבים לבוחריהם ולהבטחותיהם והמבחן להצלחתם יהיה יצירת איכות חיים מושכת – תנאי הכרחי לניידות עובדים ולתנועה וולונטארית של אכלוסיות חדשות לאזורי השדה – ע"י פתוח קומפרינהנסיבי (כּוּלִי) של שרותים חברתיים ותרבותיים נאותים.

המנגנונים שיעמדו לרשותם יהיו בדרך הטבע קומפקטיים וינוהלו ביתר יעילות וחסכון. יחסי הגומלין שיקיימו עם הממשל המרכזי יהיו דומים בעיקרם לאלו של אלופי הפקודים בצה"ל מול המטכ"ל או מושלי המדינות בארה"ב מול המימשל הפדרלי.

משרדי הממשלהשגודלם ותקציביהם יצטמצמו כתוצאה מכך באורח דרסטי ומנינם יקטן – לא יהיו עוד 'אחוזות פאודליות' של פוליטיקאים עם סדרי עדיפויות משלהם ומדיניות שלא תמיד עולה בקנה אחד עם זו של עמיתיהם. המשרדים הרלבנטיים יתפרקו אגב כך מנכסי נדל"ן וכ"א (בתי ספר ומורים, מחוזות המשטרה ומוסדות אחרים) ויעסקו יותר בקביעת מדיניות מקצועית, תאום, פקוח ובקרה. כך תוכל הממשלה המרכזית להתמקד בבעיות הרות הגורל הניצבות בפניה.

צמיחתם של מוקדי כֹּח והשפעה חדשים באזורי השדה תסייע לנטרולם ו/או לשנוי אופיים של מוקדי כח הסטוריים כמו ההסתדרות, האגודים המקצועיים, תנועות הקבוצים[1] והמושבים, ולהחלשת המונופוליזם וההגמוניה התרבותית-תקשורתית של תל אביב.

חלוקה דומה של ארץ ישראל לנציבויות או לנחלות שבטיות מוכרת עוד מימי התנ"ך ("ולשלמה שנים עשר נצבים על כל ישראל"), אך היא מתבקשת גם בימינו מעצם הגוון במבנה הגיאוגרפי והטופוגרפי בו נתברכה ארצנו. מי שיטיב להתבונן יווכח שהצורך במבנה ממשלי מבוזר זוכה לאישוש יומיומי מדהים במציאות הישראלית. במהלך עבודתי בשנות השמונים בפרוייקט שיקום השכונות ואח"כ כעוזר שר העבודה הרווחה והקליטה – ניתנה לי הזדמנות לבחון רעיון זה בשטח ונדהמתי לגלות כל פעם מחדש עד כמה הוא תקף ונחוץ.

ישומה של רפורמה רבתי מעין זו יצריך הכנה במחקר, בתכנון ובחקיקה, כמו גם תפלול פוליטי של מתנגדים בכח (בעלי 'חזקות' למיניהם) שיתנגדו לפגיעה בנכסיהם. אין בה גם מענה מידי לבעיות חברתיות בוערות. אך ניתן ליישם מרכיבים מסוימים מתוכה לאלתר בשלב ראשון בדרך מינהלית. למשל – מינוי 'נציבים' באזורים האמורים שיתאמו את פעילות המשרדים הרלבנטיים כצעד ראשון לישום התכנית. לדעתי, תתקבל רפורמה כזו בברכה ע"י הצבור הרחב שיוכל סוף סוף לבחור בעצמו את מנהיגיו באזור מגוריו.

בחרתי להציג כאן רעיון מרכזי אחד מתוך שורה של רפורמות חברתיות נחוצות, כמו מיסוד המגורים בשכירות (כחלופה נוספת למשכנתא המסורתית שעם מוסד 'הקביעות' בעבודה כובלת זוגות צעירים למרכז הארץ). איך? ע"י המרת הסובסידיות בשכר מוגדל לעשירונים התחתונים (לשם הגדלת כח הקניה שלהם) כדי שיוכלו לשלם שכ"ד ריאלי; וכך יהפוך את ענף ההשכרה למגורים לרווחי ויגרום בתורו לוסות ורסון מחירי הנדל"ן. העלאת גיל הגיוס (בן עשרים לצבא) – כמנוף לשנוי חברתי (הנוער ישלים לימודים גבוהים במכללות והצבא יקבל מגויסים משכילים ובוגרים יותר בנפשם).

כמה הערות (מאוחרות) בענין אִחוּד הרשויות המקומיות של נתניהו משנות ה-90 שלא הוצא אל הפועל:

על פניו נראה הרעיון הגיוני ומתבקש אך התכנית הספציפית לאחוד הרשויות מחטיאה את המטרה. היא עוסקת בחבור והטלאה של רשויות מוניציפליות במקום לעסוק בביזור המערכות ושילוב מלא בין ערים, עיירות, קבוצים, מושבים וכפרים, במסגרות ממשל אזוריות חדשות שיבואו במקום המועצות האזוריות ומחוזות הממשלה, סמכויותיהם ותקציביהם.

מבלי משים מטילה התכנית אור על כמה אבסורדים כרוניים בהם נגועים חיינו. למשל, עיר פתוח קטנה ונידחת בת עשרת אלפים תושבים או אפילו פחות מעסיקה ראש עיר וסגנים ומנגנון עירוני ואילו שכונות ענק בירושלים המונות ארבעים אלף נפש ויותר אינן זוכות אפילו ליצוג במועצת העיר. יצוג זה שמור רק לעסקני המפלגות המוסיפים להיבחר באותה שיטה ארכאית בה נבחרים גם חברי הכנסת שלנו – שיטה יחסית קלוקלת המאפשרת לנוכלים כמו פלאטו שרון ולכלומניקים כמו רוחמה אברהם (שלעולם לא יהיו נבחרים בבחירות אזורית-אישיות) לקבוע את גורל המדינה והחברה הישראלית.

אך האם זה הפתרון לבעיות הפנים של ישראל? הססמא השגורה לאחרונה בפי שר האוצר (נתניהו) היא הקטנת היקף המגזר הצבורי. האם תכנית זו תורמת באמת למטרה זו? מסופקני. אחוד הרשויות המקומיות שאושר לאחרונה בממשלה אין בו די משום שאיננו כולל העברת סמכויות ומטלות מהשלטון המרכזי ואיננו מקיף את כל סוגי ההתיישבות במחוזות.

התכנית שלי מציעה מעין הפרטה ללא הפרטה של תחומי פעילות ממשלתיים והעברתם לממשלים אזוריים שיבואו במקום המועצות האזוריות ומחוזות הממשלה ויכללו ערים, כפרים, מושבים וקבוצים. ראשיהם ייבחרו באופן דמוקרטי ויחלשו על מסה קריטית של כחצי מיליון נפש ומעלה שתאפשר להם ליזום וליישם, בתאום עם הממשלה ובעזרתה, תכניות עצמאיות לפתוח כלכלי ומשיכה ישירה של השקעות וכח אדם מקצועי לתעשיות מקומיות חדשות ולמנוע הגירה שלילית מתחומם.

 מתוה זה חובר בעיקרו כבר בשנות השמונים כאשר הקבוצים עוד היו מוקד כח בלתי מבוטל [1]

פורסם בקטגוריה הקושיה הפלשתינאית | כתיבת תגובה

החלטתי לשבור שתיקה על עמירם לוין

החלטתי לשבור שתיקה על עמירם לוין. לא ממש, רק דוגמית. בקטנה.

כאשר פרצה האינתיפאדה (הראשונה) גויסתי למילואים ונקראתי לתדרוך בפקוד המרכז. במעלה המדרגות חלף על פני מלא התלהבות ושש אלי קרב תא"ל עמירם לוין שהיה מפקד הצוות שלי בשרות סדיר בסיירת מטכ"ל. הוא נעצר לרגע ואומר לי בהתלהבות "תכסחו אותם, תשברו להם את העצמות…".

האמת, נפגעתי קצת מזה שכל מה שהיה לו לומר לחייל הפרענק שלו זה לכסח? לשבור להם את העצמות?

הוא היה אז תא"ל בקבע ואני רב סרן במילואים, איש מודיעין מנוסה ובקי. נקראתי כתגברות יע"ע (יועץ לעניני ערבים) וכל מה שעולה על דעתו זה שהביאו אותי כבריון להרביץ מכות…

ועכשו הוא יוצא להגנת ארגון המלשינים שמתעדים חיילי צה"ל "מכסחים" כביכול ערבים ומפרסמים זאת בכל העולם.

אִם יֵשׁ אֶת נַפְשְׁךָ לָדַעַת אֶת הַמַּעְיָן מִמֶּנּוּ שָׁאֲבוּ אלופים את העוז להזדהות עם שוברי צה"ל… הכל גרסא דינקותא שמ"וצניקית.

עמירם-לוין

למי שתהה ותוהה איך אפשר שאלופי צה"ל מהוללים מפקדי סיירת מטכ"ל כעמירם לוין ומפקד הקומנדו הימי כעמי איילון יכולים להעלות בדעתם לצאת להגנת ארגון שנוי במחלוקת כמו שוברים שתיקה – צריך להבין שמדובר בגרסא דינקותא שמו"צניקית או שמאלנית כללית שהונחלה להם בנעוריהם בקיבוץ ותנועת הנוער.

התגייסות האלופים האלה דוקא להגנת שוברי המפרקת נובעת מצד אחד מהתנשאות אליטיסטית ובוז ל"בבונים" שאינם ראויים למשל לשרת ביחידות "המובחרות". למרות שכיום ברוך השם רוב היחידות הלוחמות בצה"ל הן יחידות עלית.

מצד שני וזה החשוב מכל "שוברים שתיקה" בהרכבו האנושי ומקורותיו התרבותיים הוא בשר מבשרם. אלופים כלוין ועמי איילון מוצאים זהות רבה נפשית ואידאולוגית עם "שוברים שתיקה" כמו היו אחוה סודית משותפת והם נחלצים עתה לעזרתם בעת צרה. זאת למרות שהם שוללים בהצהרה את המלשינות של פעילי הארגון בחו"ל תוך היתממות או מבלי להבין ולהודות ביושר שזו המהות ועיקר פעילותם להצדקת הכספים הרבים הזורמים אליהם מחו"ל.

מבחינה מסוימת "שוברים שתיקה" הוא מעין קבוצה טיפולית, מין AA (אלכוהולים אנונימיים) המציע תרפיה קבוצתית לנפגעי "הכיבוש" החשים צורך עז לדסקס ו"לדבר על זה" ולפרוק את תסכולם מהתנהגות שאינה עולה בקנה אחד עם הערכים האוטופוסטיים עליהם התחנכו בתנועת הנוער.

כך בעצם עשו גם אבותיהם בשנות השבעים כשהתכנסו לקומזיצים תראפיים שנקראו "שיח לוחמים" או "יורים ובוכים" אשר השתכללו מאז לגרסאות תוקפניות כמו "שלום עכשו" ו"בצלם" ובימינו לעשרות ארגונים ועמותות שהציפו את הארץ יחד עם הכספים שזרמו מהקרן המשוקצת.

האידאולוגיה המפ"מניקית שינקו בילדותם בשנות החמישים – בימים שקיבוצים התפלגו על קוצו של יו"ד על רקע הקשר לבריה"מ הסובייטית והסגידה ליוסף סטלין – חדרה לנקבוביות שלהם. כפי שאובמה אינו יכול למרות השכלתו לברוח מ"המדרסה" האסלאמית בה למד כילד באינדונזיה ואל"מ עופר וינטר או האלוף גרשון הכהן לא יכולים לנטוש את תורת אמם שספגו במכינות ובישיבות התורניות.

כמו צעירי הכפות הסרוגות המתגייסים מתוך תודעה עמוקה יהודית וציונית למיטב יחידות צה"ל ולתפקידי פקוד וקצונה כך עשו טובי הנוער בקיבוצים או בתנועות הנוער של השומר הצעיר והנוער העובד בתורם.

אמנם תמיד היו נסיונות של פוליטרוקים להתערב בצה"ל פוליטית ואידאולוגית אך בן גוריון ידע לגדוע נסיונות אלו באבם. אבל התופעה נמשכה בצורות אחרות בועדות סודיות למיניהן בתוך המפלגות ובתנועות הנוער והיא נמשכת עד היום בצורות חדישות, סמויות ומתוחכמות יותר. אבל זו אותה גברת בשנוי אדרת.

הפוליטרוקים השמאלנים של ימינו יושבים ב"מכון הישראלי לדמוקרטיה" ומנסים לקבוע משם את פני צה"ל והפיקוד העליון ואפילו מצליחים כי איש לא עוצר בעדם. הם קיימו למשל דיון סוער על פקודת היום של אל"מ עפר וינטר ב"צוק איתן" ובעקבותיה הצליחו כנראה לבלום את התקדמותו בצה"ל. הם שולחים את זרועותיהם ואצבעותיהם לתוך מערכת החינוך הצה"לית, לסדרות החינוך וכיו"ב כפי שהקרן לישראל חדשה עושה במערכת המשפט ובקרב המשפטנים.

אנו בעיצומה של מלחמת אחים רבת פנים והיבטים אך סמויה מן העין. השמאל ערוך בקווי הערכות לפי האסכולה הסובייטית. קוים אלו סמויים העין אך חיים ובועטים בצבא, באקדמיה, במשפט וכמובן בתקשורת ומנוהלות כאמור ע"י פוליטרוקים מסוג חדש.

תוספת מאוחרת 13 אפריל 2016:

ספור אופייני נוסף על פוליטרוקים ועל ההתנשאות והפטרנליזם השמוצניקי:

לפני כעשר שנים או יותר נסענו יחד כמה חברים בוגרי היחידה לאזכרה של אחד מחברינו – אמציה בן חיים הי"ד שנרצח במכוש ע"י ערבי מעזה שעבד אתו בכוורת של הקבוץ במהלך האינתיפאדה.

בדרך התפתחה שיחה די בקורתית על ראש נממשלה נתניהו שהיה חבר אתנו באותו צוות בסיירת. באופן לא מפתיע המוביל בשיחה ובבקורת היה מ' קובנר והוכוח התנהל בעיקר מולי כי נחשבתי חבר ואוהד של נתניהו וגם תומך פוליטי שלו.

די הסכמתי עם רוב הבקורת על קשריו עם דמויות כמו דוד אפל ואריה דרעי אבל העזתי להחציף פנים ולתמוך בעמדת נתניהו והלכוד בשאלת "הקושיה הפלשתינאית", התנגדות לנסיגה מ"השטחים" וכו'. עמיתי הפטרנליסט התחיל להסביר לי כמו שמסבירים לילד קטן שהשטחים כבושים וכמה לא יפה לשלוט על עם אחר וכל בלה בלה והקלישאות הטחונות והמוכרות. ממש אל"ף בי"ת לילדי הגן.

די הופתעתי, השתאיתי והתאכזבתי מרמת הטעונים אבל כדי לא להעליב את הדובר נמנעתי מכל תגובה. וחבל. הייתי צריך להתעשת ולהשיב לו.

אבל ביני לבין עצמי הייתי די משועשע ואמרתי לעצמי איך אתה מעלה על דעתך להסביר את עיקרי האמונה של השמאל דוקא לי כמי (שכנציג הפנתרים אמנם ולא השומר הצעיר) היה יותר משנה חבר בהנהלת מחנה של"י תנועת השמאל הכי מובהקת שאפשר…

פורסם בקטגוריה הקושיה הפלשתינאית | כתיבת תגובה

היום הזה נהיית לעם. על הר עיבל. לא במצרים או סיני.

היום הזה נהיית לעם. פוסט למטיבי לכת שאוהבים לקרוא פרוש ונתוח דברי תורה.

בהמשך לוכוח מלומד עם הרב מוטי קרפל על השאלה מתי בדיוק נהיו בני ישראל לעם.

בני ישראל היו לעם בטכס רב רושם שנערך על הר עיבל בשכם. ההנחיות המדויקות לטכס ניתנו ע"י משה רבנו בפרשת כי תבא בערבות מואב ערב פטירתו ולפני כניסתם לארץ. כפי שגם ההנחיות לטכס הברכות והקללות שייערך בהר גריזים והר עיבל מפורטות כאן בפרשת כי תבוא בערבות מואב לפני כניסתם לארץ.

מצאתי חזוק לדברי ולשמחתי דוקא במאמר של הרב משה צוריאל שאת דבריו ונתוחיו המלומדים אני קורא בשקיקה בד"כ.

וכך כותב הרב משה צוריאל בדיוק על הסוגיה הזו שלפנינו: לפרשת כי תבוא

"היום הזה נהיית לעם לה' אלוקיך" (דברים כ"ז, ט'). מה פירוש "היום הזה"? ודאי אין הכונה ליום יציאת מצרים או ליום מתן תורה שהרי פסוק זה נאמר לבני ישראל רק בסוף ארבעים שנה במדבר. רש"י כותב כאן: "בכל יום יהיו בעיניך כאילו היום באת עמו בברית". מובן מאליו שאין אלו אלא דברי דרשה אמיתית שחז"ל (בברכות ס"ג:) הוסיפו. אבל אנו רוצים לדעת מה הוא פשוטו של מקרא.

אחד מהמפרשים בביאורו לפסוקנו מציע תשובה:

"החובה המשותפת לתורה וכו' היא העושה אותך לעם היום – ולא קנין הארץ שבעתיד הקרוב וכו'. אפשר שתאבד מן הארץ כדרך שאתה בא לרשתה אך התורה והתחייבותך הנצחית לשמירתה מאחדות אותך לעם וקשר זה לא ינתק לעולם". עד כאן לשונו. אמנם הדברים הנ"ל אמיתיים כשלעצמם אבל אינם פשוטו של הפסוק שלנו. נוסף על כך דברים הללו מתעלמים מאמת אחרת חשובה ביותר, אמת שהיא היא פשוטו של הפסוק. ונבאר בזאת שני נמוקים להסתייגות זאת.

הסדר ההיסטורי:
א. לפני הפסוק זה ("היום הזה נהיית לעם") שאנו דנים עליו נאמר: "ויצו משה וזקני ישראל את העם לאמר… והיה ביום אשר תעברו את הירדן אל הארץ… והקמות לך אבנים גדולות ושדת אותם בשיד. וכתבת עליהן את כל דברי התורה הזאת בעברך… בהר עיבל. ובנית שם מזבח לה' אלוקיך… וכתבת על האבנים את כל דברי התורה הזאת באר היטב" (דברים כ"ז, א'-ח').

ב. אחר כך בא הפסוק שלנו "היום הזה נהיית לעם".

ג. ואחר כך "ויצו משה את העם ביום ההוא לאמר אלה יעמדו לברך את העם על גריזים בעברכם את הירדן (פסוקים י"א-י"ב). אח"כ באה כל האריכות של ברכות וקללות.

ולבסוף בא הסכום:
ד. "אלה דברי הברית אשר צוה ה' את משה לכרות את בני ישראל בארץ מואב מלבד הברית אשר כרת אתם בחורב" (דברים כ"ח, ס"ט).

לכן נראים מאד דברי רבי עובדיה ספורנו (בפרושו לדברים כ"ז, ז', וכן בפרק כ"ט פסוק ח') שבפועל נכרתה הברית בין ה' וישראל רק בבואם לארץ ישראל להר גריזים ולהר עיבל ולא בהיותם עדיין במדבר. וכך הם דברי רש"י על "ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה" (דברים י"א, כ"ו). והרי גם שם כתוב מלת "היום"? וכן הם דברי מהר"ל "אין הכתוב רוצה לומר שהוא נותן לפניהם ברכה וקללה עכשיו וכו' דאין זה כן. דלא איירי אלא בברכות האמורות בהר גריזים ולא כאן" ("גור אריה", שם).

וכן אותו פסוק: "אתם נצבים היום כולכם לפני ה' אלוהיכם" (תחילת פרשת נצבים) אמנם נאמר ונכתב ע"י משה רבנו בהיותם במדבר, אבל כוונתו היתה ליום שיעברו את הירדן ותעמוד כל העדה כולה ליד הר גריזים לשמוע דברי האלה והברית. כיון שקבלו עליהם לקיים בעתיד נאמר כאן כבר 'היום'.

ישנו קשר ישיר בין כניסת ישראל לארץ לבין קבלתם עול מצוות. ולכן עשה להם ה' נס מיוחד שביום כניסתם לארץ הלכו באופן ניסי מרחק רב, שישים מיל עד שהגיעו להר גריזים ולהר עיבל (סוטה ל"ו, א').

הביטוי הזה של "היום הזה נהיית לעם" מדובר בו על יום הסכמתם מראש של בני ישראל להיכנס לברית בהר גריזים ובהר עיבל. כמו שמצאנו ברש"י בשם מכילתא (על שמות י"ב, כ"ח) "וילכו ויעשו בני ישראל כאשר צוה ה' את משה" "וכי כבר עשו? והלא מראש חודש נאמר להם. אלא מכיון שקבלו עליהם, מעלה עליהם הכתוב כאילו עשו". כן בעניננו, מיד כאשר משה צוה לכרות ברית בהר גריזים ועיבל והם קבלו עליהם לעשות כך נחשב הדבר ל"היום הזה נהיית לעם".

לכאורה יש לכך הכרח הגיוני. לעבור בברית בין שני צדדים צריכים אקט מעשה שהוא טכסי בין שני הצדדים. בהר סיני הזה משה רבנו דם על העם ובכך עברו בברית (שמות כ"ד, ו'-ח'). ולפי ר"א אבן עזרא (שמות כ"ה, א') הרי אז גם התרה בהם ע"י ברכות וקללות של פרשת בחוקותי. כן בפעם שניה שעברו בברית נעמדו כולם בהר גריזים והר עיבל ושלוחי ה' (הלויים) עמדו בתווך ביניהם והקריאו את הברכות והקללות של ספר דברים (שגם הם נקראו "ברית", דברים כ"ח, ס"ט). כן פרש ר"י אברבנאל (דברים כ"ז, ט').

בבואם לארץ כתבו את התורה על האבנים. כמה יפים דברי ר"י אברבנאל (דברים כ"ז, א') "שזה כדמות מזוזה בשער שנכנסין בו". אבל בהיות ישראל בערבות מואב באיזה מעשה ברית נכנסו? הרי לא היה שם שום אקט פורמאלי! אלא ודאי מדובר על הצווי על שם העתיד.

המצוות הוחלו על ישראל אך ורק בגלל היותם בארץ ישראל.

רש"י (על דברים י"א, י"ח) מביא דברי חז"ל שבמדרש ספרי: "אף לאחר שתגלו היו מצוינים במצוות כדי שלא יהיו חדשים כשתחזרו". זאת אומרת: אמנם אנו חייבים אף בגלותנו בכל המצוות (פרט למצוות התלויות בארץ) אבל זה רק בתורת חנוך (ומדאורייתא) לעת אשר נחזור לארץ ישראל. עיין דברי רמב"ן (ויקרא י"ח, כ"ה).

בעצם, הדבר מפורש בשל'שה פסוקים:

א. "ואותי צוה ה' בעת ההיא ללמד אתכם חוקים ומשפטים לעשותכם אותם בארץ אשר אתם עוברים שמה לרשתה" (דברים דף י"ד). וצ"ע הרי נתחייבו במצוות גם בטרם בואם לארץ ישראל? אלא עיקר החיוב הוא בהיותם בארץ ישראל.

ב. וכן עוד כתוב "ראה למדתי אתכם חוקים ומשפטים כאשר צוני ה' אלוהי לעשות כן בקרב הארץ אשר אתם באים שמה לרשתה" (דברים ד', ה' עיין שם ר"א אבן עזרא).

ג. ועוד: "וזאת המצוה החוקים והמשפטים אשר צוה ה' אלוהיכם ללמד אתכם לעשות בארץ אשר אתם עוברים שמה לרשתה" (דברים ו', א'). תיבת "בארץ" משמשת סיבה להתחייבותנו לקיום המצוות.

משמע שעיקר החיוב הוא בגלל בואם של ישראל אל הארץ.

ומצאנו גם נתינת שבח והודיה לה' על תחולת המצוות עלינו בבואנו לארץ ישראל.

על המצוה להקים מזבח בהר עיבל (דברים כ"ז, ד') כתב שם ר"א אבן עזרא: "וזאת המצוה הראשונה לביאתם לבנות להם מזבח חדש להודות לשם שהחלו (המצוות) להיותם בארץ". וכן כתב שם רמב"ן: "יאמר שתכתוב על האבנים כל דברי התורה הזאת בעברך בירדן מיד למען 'אשר באת אל הארץ' כי בעבור התורה באת שמה!".

מבואר בחז"ל (תנחומא נצבים, ג') כי ג' פעמים כרת ה' ברית עם ישראל. בהר סיני ("הנה דם הברית"- שמות כ"ד,ח'); בהר חורב ("הנה אנכי כורת ברית" – שמות ל"ד, י'); ובבואם לארץ (דברים כ"ז, ט'). ועיין ב"משך חכמה" וב"העמק דבר" על פסוקנו (כ"ז, ט') מה הם הנמוקים לחדוש הברית כל פעם.

לפי מה שהוכחנו לעיל (דברים כ"ח, ס"ט) רק צווי ה' למשה היה בערבות מואב, אבל עצם קבלת הברית בפועל ע"י העם בענית 'אמן' לברכות ולקללות שבהר גריזים ובהר עיבל היתה אך ורק בארץ ישראל… וההסכמה לאותה ברית עתידה היא היא העושה את עם ישראל לעם.

בסכום: בודאי אנו חייבים לשמור על התורה בכל אתר ואתר לשם ננדוד בלי שום קשר להיותנו בארץ ישראל או בחו"ל. אבל בנגוד לפירושם של כמה לפסוק זה לא על ידי התורה בלבד נהיינו לעם. המאמר "היום הזה נהיית לעם" מתאים דוקא ליום כניסתם של בני ישראל לארץ ישראל. רק על זה הבטיח הקב"ה לאברהם יצחק ויעקב (כי ממילא כלול בכך חיוב כל תרי"ג מצוות) ורק על זה ה' הבטיח למשה ולישראל במצרים (שמות ג', י"ז). מעמד הר סיני שמש רק כאות היכר שאמנם תמומש לנו הבטחה זו (שמות ג', י"ב). "כל הדר בא"י כאילו יש לו אלוה" (כתובות ק"י).

"היום הזה נהיית לעם לה' אלוהיך". זה רק בצרוף בואם אל ארץ הקודש.

פורסם בקטגוריה הקושיה הפלשתינאית | כתיבת תגובה

איך מתנהלת ההיסטוריה היהודית כמרוץ שליחים סמוי מן העין

"כי לא יטוש ה' עמו ונחלתו לא יעזב"

איך מתנהלת ההיסטוריה היהודית כ"מרוץ שליחים" סמוי מן העין ולמה…
אלקלעי

מקובל לראות בציונות תנועה חילונית המנוגדת בתכלית ליהדות "הדתית" או "הרבנית". אך יש ביניהן דוקא חיבור מסתורי מענין וסמוי מן העין…

אתמול ד' בתשרי היה יום השנה לפטירתו של הרב יהודה חי אלקלעי (1878-1789) שיחד עם הרב צבי הירש קלישר, הרב יהודה ביבאס, סיר משה מונטיפיורי ואחרים, נחשב לאחד מ"מבשרי הציונות" ואולי אף ל"אביה הרוחני" ולא בִּכְדִי. בכל רעיונותיו הוא הקדים את זמנו והם קרמו עור וגידים רק כ-20 שנה לאחר מותו כאשר הוקמה התנועה הציונית על-ידי הרצל בשנת 1897…

הרב אלקלעי נולד בעיר סָרָיֶיבוֹ בבוסניה ובגיל 27 היה לרב הראשי של הקהילה היהודית בזמלין, עיר קטנה שהיתה אז בירת סרביה וכיום היא חלק מהעיר בלגרד. העיר שכנה בחלק האוסטרי של הקיסרות האוסטרו-הונגרית על גבול האימפריה העותמאנית ומתברר שמשפחתו של הרצל התגוררה בעיר הקטנה הזו ונמנתה על באי בית הכנסת של הרב אלקלעי… אביו של הרצל, יעקב הרצל, היה תלמידו של הרב אלקלעי וסייע בהדפסת ספריו בעיר זמלין. וסבו של הרצל, שמעון אריה (לייב) הרצל, היה התוקע בשופר בבית הכנסת של הרב אלקלעי. למרות שהרב אלקלעי עלה ארצה כאשר הרצל היה בן 14 – הרצל שמע ככל הנראה על רעיונותיו של הרב ואולי אף עיין בספריו.

את רעיונותיו על שיבה לציון החל הרב אלקלעי לכתוב בשנת 1834 כשהיה בן 45 בחוברת שקרא לה "שמע ישראל". ב-1839 פגש את רבי יהודה ביבאס והושפע רבות מהשקפותיו על גאולת ישראל ועל עצמאות מדינית יהודית. בהשפעת עלילת הדם בדמשק ב-1840 פרסם את ספרו "מנחת יהודה" ובו פרש את משנתו "הציונית" וקרא לעליה לארץ ישראל. לפי תפיסתו אין לחכות למשיח שיבוא באפן נסי ויש לקדם את הגאולה ע"י יסוד מושבות בארץ ישראל. היתה זאת תפיסה מהפכנית ונועזת באותם הימים ואין פלא שקמו לו מתנגדים רבים. בימים ההם ציפו יהודים אדוקים לגאולה נִסִית (שהיא נֵס) כזו שתבוא משמים ברצון האל. לפי תפיסה זאת היהודי אמור לשמור מצוות, להתפלל ולהיטיב את דרכיו, אבל אל לו לפעול לקירוב הגאולה.

הרב אלקלעי לא הסתפק ברקימת חזון אלא תכנן תכניות מעשיות לפרטיהן. דבר על תחית הלשון העברית, על פניה לסולטאן התורכי ולמעצמות, על הקמת מסגרת מארגנת לישוב הארץ ועל הקמת בנקים שירכזו הון פרטי לפתוח הקרקעות. במהלך שנות ה-50 של המאה ה-19 במסגרת נסיונותיו לגייס את המעצמות האירופאיות ונגידים יהודים לתמיכה בתכניתו המדינית ערך מסע בצרפת, אנגליה וגרמניה והעלה את משנתו המדינית בספר "גורל לה'".

בספר זה שיצא בשלוש מהדורות ואף תורגם לאנגלית, הרב אלקלעי פורס לראשונה תכנית ציונית-מדינית ריאלית ומפורטת להקמת בית לעם יהודי בארץ ישראל הכוללת את כל היסודות הפוליטיים והארגוניים שעלו 50 שנה מאוחר יותר בספרו של הרצל "מדינת היהודים". מכאן סברת חוקרים רבים כי למרות שהרצל "החילוני" פעל כתגובה לאנטישמיות ולעומתו הרב אלקלעי הונע ע"י כסופי גאולה – הרצל שאב את רעיונותיו מהספר "גורל לה'" והפנים אותם.

לאורך כל המאה ה-19 הגשימו תלמידי רבי יהודה ביבאס וממשיך דרכו – הרב אלקלעי את משנתם המדינית של רבותיהם ועלו לארץ אמנם במספרים לא גדולים מרחבי האימפריה העות'מאנית, צפון אפריקה והקהילות הספרדיות במרכז אירופה והתיישבות בעיקר ביפו. הם פרנסו עצמם, הכינו את התשתית המוסדית ("מקוה ישראל" הוקמה על ידי קהילת יפו בשתוף עם "כל ישראל חברים") והכלכלית לקליטת יהודי מזרח אירופה שהגיעו לקראת סוף המאה ולא נפלו לנטל על קהילות המוצא שלהם בפזורה כאחיהם בני הישוב הישן…

בשנת 1874 חזר הרב אלקלעי ועלה לארץ ישראל, התישב תחילה ביפו ולאחר מכן בירושלים, נסה לעודד את רעיון שיבת ציון והתפלמס עם רבני הישוב הישן. הרב אלקלעי נפטר כעבור כ-4 שנים בשנת 1878 ונקבר בחלקת הספרדים בבית הקברות בהר הזיתים. כיום במדינת ישראל שעליה חלם נקרא הישוב אור יהודה על שמו ולזכרו. בחייו ומותו קיים את הצווי שהובא ב"פרקי אבות": "לֹא עָלֶיךָ הַמְּלָאכָה לִגְמוֹר וְלֹא אַתָּה בֶן חוֹרִין לִבָּטֵל מִמֶּנָּה".

הנה כי כן במרוץ שליחים סמוי הועבר הלפיד הציוני מרבנים שנתקלו בהתנגדות לידי יהודים חילוניים ואף מתבוללים כדי שדוקא הם יביאו את הבשורה לכל שדרות העם, כי "לא יטוש ה' עמו ונחלתו לא יעזב". וכמו היורה בקשת המושך את ידו אחורה רחוק ככל האפשר כדי שהחץ יגיע רחוק ככל האפשר כך רצו משמיים שדוקא "הרחוקים" ביותר מהיהדות, החילוניים הסוציאליסטים, הם אלו שיעלו ויבנו את המדינה ובסופו של דבר החץ יגיע רחוק…

בכל מקרה אנו למדים שרב המשותף בינינו על המפריד המלאכותי וההרסני שאין בו צורך ואין לו הצדקה.

http://he.m.wikipedia.org/wiki/יהודה_אלקלעי

http://he.m.wikipedia.org/wiki/מבשרי_הציונות

פורסם בקטגוריה הקושיה הפלשתינאית | כתיבת תגובה

האמת הלא נעימה על יהודי ערב רחוקה מהאידיליה המדומינת של הישראלים

כשנתן ויינשטוק חפש ולא מצא שום ספר על יהודי ארצות ערב לא היתה לו ברירה אלא לכתוב אחד כזה בעצמו. במחקר ההיסטורי שלו הוא מנפץ מיתוסים על הקשר של היהודים לתרבות הערבית ועל נסיבות עזיבתם את ארצות מולדתם. ויינשטוק, יליד אנטוורפן שהיה אנטי־ציוני ועבר מהפך פוליטי מוחלט, מצא חיבור אישי דווקא לשורשים של יהודי רבט וטריפולי. ראיון בעתון הארץ. מאמר ציוני בעתון אנטיציוני

עדי שורץ 09.05.2014 399 תגובות

נתן ויינשטוק כלל לא תכנן לכתוב ספר על יהודי ארצות ערב. זה קרה לו כמעט במקרה, הוא אומר. בכל פעם שנסה למצוא מידע על ההיסטוריה המודרנית של יהודי מרוקו או עיראק הופתע לגלות שאין שום ספר בצרפתית שמגולל את פרשת חיסולן של הקהילות היהודיות במזרח התיכון במחצית המאה ה–20. “בסופו של דבר”, הוא אומר, “החלטתי לכתוב את זה בעצמי”.

כבן למשפחה אשכנזית שנולד וחי בבלגיה כמעט שלא התודע ליהודים ספרדים. אבל כשהחל להתרועע עם סטודנטים יהודים ממרוקו, מעיראק וממצרים בפריז בשנות ה–60 הבחין שמשהו בהם שונה מאד. “לא היתה בהם אותה רתיעה מהמסורת שאפינה את היהודים האשכנזים שהכרתי” הוא אומר. “האשכנזים תמיד הרגישו צורך להפגין ריחוק מהיהדות אבל היהודים הספרדים לא חשו שום מבוכה ביחס למקורות היהודיים שלהם”.

ארוע שבו נכח לפני כ-15 שנה בבריסל היה זרז משמעותי לכתיבה. השגריר המצרי הוזמן אז לפגישה עם יהודים מצרים שחיו בבלגיה. “השגריר היה חִוֵּר” מספר ויינשטוק בראיון מביתו שבעיר נס בדרום צרפת. “הוא פחד לדעתי שיעשו בו לינץ'. לא לינץ' פיזי אלא מוסרי. היו לו סִבּוֹת טובות לחשוש: רק עשר דקות לפני שהוא הגיע היהודים ממצרים שהמתינו לו ספרו לי ספורי זועה על הקשיים והתלאות שפקדו אותם במצרים. אבל ברגע שהוא הגיע גל אדיר של נוסטלגיה אפף את החדר וכל מה שהפליטים האלה ידעו לספר עליו היה סיר הבשר שהותירו מאחוריהם בקהיר ובאלכסנדריה. הכרתי את הספורים הקשים של חלקם. אלה אנשים שסבלו מאד ובכל זאת באותה הזדמנות הם התענגו על ימיהם האחרונים במצרים”.

הקשר העז הזה לשורשים הפתיע את ויינשטוק מאד. “היו להם דמעות בעינים” הוא מספר. “רק אז הבנתי עד כמה היו השורשים של יהודי מצרים במולדתם חזקים. הספור שאני הכרתי הוא שיהודי ארצות ערב שמחו לעזוב ברגע שרק ניתנה להם ההזדמנות לעשות זאת. לא ספרו לנו כלום על הקשר העמוק של היהודים לתרבות הערבית למשל. רק מאוחר יותר למדתי שהספרות העיראקית היתה מבוססת על סופרים יהודים. ובמצרים, האיש שהמציא במאה ה–19 את הסיסמה הלאומנית 'מצרים למצרים' וכונה 'מולייר המצרי', היה יהודי בשם יעקב צנוע.

“במחקר התברר לי כי הספור שספרו לנו שלפיו יהודי ארצות ערב עזבו משום שהיו ציונים הוא ברובו שגוי. היתה להם אמנם זיקה לארץ ישראל, זה ללא ספק נכון, אבל התנועה הציונית המאורגנת היתה חלשה מאד בארצות ערב. היו כמובן ציונים פה ושם, אבל המאסה הגדולה של יהודי ארצות ערב עזבו משום שהכריחו אותם. גרשו אותם. הם הועמדו בלחצים כל כך כבדים על ידי הרשויות והאכלוסיה שלא נותרה להם ברירה אחרת אלא לעזוב”.

במובן הזה אומר ויינשטוק, אין הבדל גדול בין יהודים שהגיעו לישראל מרומניה או מפולין ובין יהודים שהגיעו מעיראק ומלוב. “הציונות העריכה נכון את תוצאותיה של האנטישמיות” הוא אומר “והאירועים ההיסטוריים אשרו את תחזיותיה. למרבה הצער, יהודים נרדפו בארצותיהם עד רמה כזאת שלא יכלו עוד להישאר לחיות בהן. זה קרה במזרח אירופה וזה קרה בארצות ערב”.

ויינשטוק, היסטוריון אוטודידקט שפרסם קודם לכן מחקרים רחבי היקף על תנועת הבונד במזרח אירופה ועל ספרות הידיש, החליט לקחת על עצמו את המשימה לכתוב את הכרוניקה של גרוש היהודים מארצות ערב. הוא רצה לבחון את המיתוסים הרווחים ולעמת אותם עם המציאות ההיסטורית. התוצאה התפרסמה בצרפת בשנת 2008 ויוצאת כעת לאור בעברית בספר שכותרתו “נוכחות כה ארוכה: כיצד אִבֵּד העולם הערבי והמוסלמי את יהודיו” (הוצאת בבל, בתרגום חגית בת־עדה).

הבחירה של ויינשטוק לעסוק בגרושם של יהודי ארצות ערב היתה מענינת פחות אלמלא הביוגרפיה הפוליטית שלו ואם לא היה נחשב לאחד מראשי השמאל האנטי־ציוני בצרפת של שנות ה–60 וה–70. מי שהקפיד באותם ימים לתאר את ישראל והציונות כפרויקט קולוניאלי שמטרתו לנשל את הפלסטינים מאדמתם, עבר בשנים האחרונות מהפך מחשבתי דרמטי שהביא אותו לעסוק בהיבט כאוב ולא מדובר של הסכסוך הישראלי־הערבי.

“הספר הזה הוא ספור של טרגדיה”, כותב ויינשטוק בהקדמה המיוחדת למהדורה העברית, “זו של עקירת מאות אלפי יהודים מזרחים שנקרעו באכזריות מבתיהם ומארצות מולדתם. קהילות שלמות של יהודים שישבו מאז ומעולם בלב העולם הערבי־מוסלמי ידעו גרושים, רדיפות וחיסולים זדוניים… למרות זאת, הדרמה הזאת עדיין אינה מוכרת ובמשך זמן רב היא מוכחשת”.

בפרק מיוחד שהקדיש ויינשטוק ליהודים שחיו בארץ ישראל תחת שלטון מוסלמי לפני שהוקמה מדינת ישראל, הוא מסביר כי לתבנית היחסים בין המיעוט היהודי לרוב המוסלמי במשך מאות שנים יש לא רק חשיבות היסטורית, אלא גם משמעות עכשוית מאד. יחסים אלה הם הבסיס לאופן שבו רואה העולם הערבי את ישראל עד היום. מי שרוצה להבין את הסכסוך הישראלי־הערבי כיום, טוען ויינשטוק, חייב להכיר ראשית את ההיסטוריה המורכבת של היחסים האלה.

 

טקס ברית מילה בתוניס . צילום: לאור שלום/מרכז לשימור מורשת יהודי לוב, בת-ים

“אידיוט שימושי”

ויינשטוק נולד באנטוורפן ב–1939, אך בילה את שנות מלחמת העולם השניה בלונדון. מיד אחריה שב עם משפחתו לבלגיה ונשלח על ידי הוריו – למרות העובדה שלא היו אורתודוקסים – לבית ספר של אגודת ישראל. זה היה די מביך בשבילו, הוא מספר, אבל לפחות דבר אחד טוב יצא מזה – הוא למד לדבר ולקרוא ידיש.

בבחרותו רצה ללמוד היסטוריה, אבל הוריו כפו עליו ללמוד משפטים. בניגוד לרצונו נרשם ויינשטוק ללמוד משפטים וקרימינולוגיה באוניברסיטת בריסל והחל להימשך אחר חוגים טרוצקיסטיים. כבן הדור שהגיע לפרקו כאשר נכנס פידל קסטרו כמנצח בשערי הואנה, האמין בכל לבו כי הנה־הנה המהפכה העולמית קורמת עור וגידים בקובה, באלג'יריה ובוייטנאם.

שנים מאוחר יותר, במאמר שפרסם בכתב העת היהודי־הצרפתי “ל'ארש” (L'arche) בשנת 2006, הכה ויינשטוק על חטא והסביר כי קוצר הראות של אנשי השמאל במערב באותה עת הוביל אותם לתמוך בעולם שלישי מדומין שהיה רחוק מאד מהמציאות. “העלינו על נס את מעשי הזועה הנוראים ביותר שהתרחשו אז”, כתב על התמיכה בדיקטטורות האכזריות של העולם השלישי, “כי ראינו בהן את מבשריו של עתיד מזהיר”.

עוד לפני מלחמת ששת הימים פִּתח ויינשטוק עמדות אנטי־ציוניות ופרו־פלסטיניות. עם אביו שתמך במפא”י נהג לנהל וכוחים חריפים, עד שיום אחד הבחין כי אביו שואב את טיעוניו מעתון בידיש שיצא לאור בבלגיה ותמך בדוד בן־גוריון. כדי להכין מראש טעוני נגד בוכוחים עם אביו, יצא לעיר וחפש בדוכנים את העתון בשעות היום עוד לפני שהביא אותו השליח לבית אביו אחר הצהריים.

בזכות דעותיו האנטי־ציוניות הוזמן כשלושה שבועות לפני פרוץ מלחמת ששת הימים לדבר בפני אגודת הסטודנטים הפלסטינים בפריז. באולם נכח אז גם סופר “מעריב” בצרפת אורי דן שתאר למחרת בעתונו את הארוע כך: “יותר מכל דכאה הופעתו של היהודי נתן ויינשטוק שישב כבוד על הבמה ונשא את ההרצאה המרכזית… ויינשטוק היה קיצוני אפילו מן הערבים בחרפות שהשמיע נגד ישראל והוא עשה חשבון גם עם מפ”ם בהכריזו כי מפ”ם בגדה במהפכה וכי לא ניתן להיות ציוני וסוציאליסט בעת ובעונה אחת. מביש היה לשמוע את קריאותיו ל'פירוק' ישראל וזאת באוזני סטודנטים ערבים”.

במבט לאחור, מסביר ויינשטוק, הארוע הזה המחיש לו עד כמה מלא בכל השנים ההן את תפקיד “האידיוט השימושי”. “התרגשתי מאד כשעליתי לדבר בפני הסטודנטים הפלסטינים”, הוא מתאר כיום את הארוע מנקודת מבטו, “כי רציתי להשמיע להם מסר מתנועת 'מצפן' שבה הייתי קשור. הייתי גאה בעצמי שאני מביא מסר ממהפכנים ישראלים למהפכנים פלסטינים וחשבתי שאצליח לפרוץ במשהו את מה שתפסתי כחומה של אי־הבנה”.

“בנאיביות הרבה שלי הייתי משוכנע כי הסטודנטים הפלסטינים ישמחו לשמוע על המסר הפציפיסטי שהבאתי. הייתי משוכנע כי הם לכל הפחות יבקשו את הכתובת ואת שמותיהם של חברי 'מצפן' שותפיהם האידיאולוגיים לכאורה. מה רבה היתה תדהמתי שאף אחד – לא המארגנים ולא הסטודנטים בקהל – לא התענין כלל במה שאמרתי. היו להם דברים יותר חשובים לעשות: הם האזינו באקסטזה לרדיו קהיר, מתענגים על כל מילה ובולעים את הודעות הרהב על כך שהצבאות הערביים עומדים בקרוב לזרוק את כל היהודים לים”.

 

צעירים יהודים ליד הפירמידות של גיזה בקהיר, 1943 . צילום: מתוך ספרה של לבנה זמיר “תור הזהב של יהודי מצרים

שנתיים מאוחר יותר, ב–1969, פרסם את הספר “הציונות נגד ישראל” (Le Sionisme Contre Israël) פמפלט אנטי־ציוני שנהפך במהרה לתנ”ך של התעמולה נגד ישראל בצרפת. מעמדו בשמאל האנטי־ישראלי הלך וגבה ומבול של הזמנות להרצות ולכתוב נפל עליו מכל עבר. “כולם רצו לשמוע אותי מגנה את ישראל”, הוא אומר, “אך בכל פעם הסצנה בפריז חזרה על עצמה: תמיכה מוחלטת של הקהל במעשים הנוראים ביותר של הטרוריסטים הפלסטינים ושנאה ללא גבולות לישראלים ולא משנה מי הם”.

בשנות ה–70 הוא המשיך לפרסם מאמרים אנטי־ישראליים בכתב העת “ז'ורנל אוף פלסטיין סטאדיז”, אך הספקות החלו לכרסם בתוכו. אט־אט התברר לו לדבריו “הטבע האנטישמי של המתקפה העִוֶרֶת על ישראל. בתחילה מוקיעים את 'הציונים', לאחר מכן את 'ההשתלטות הציונית' על כלי התקשורת ולבסוף את 'השליטה הציונית העולמית'. כאשר צטטו מדברי השמיטו תמיד את הבקורת ולו המועטה ביותר שהיתה לי על הפלסטינים. בסופו של דבר הבנתי שנצלו אותי. המאזינים שלי לא התענינו בי כלל. שמשתי מבחינתם אליבי יהודי להיותם אנטי־יהודים”.

עד עמוק לתוך שנות ה–90 עוד היה ויינשטוק חצוי בין האימה שחש לנוכח הפיגועים הגדולים שהתרחשו בערי ישראל ובין הצורך להגן על זכותם של הפלסטינים להילחם למען זכויותיהם. הקש ששבר את גב הגמל מבחינתו היה כשלון הפסגה בקמפ־דייויד בשנת 2000. “פעם נוספת ההנהגה הפלסטינית התחמקה מקבלת אחריות” הוא אומר. “הנהגה פלסטינית פחדנית שנמנעה מלומר לעמה שצריך לדעת מתי לסיים את הקרב, מכיון שהמטרה המרכזית הושגה”.

איך אתה מסביר את המהפך הדרמטי הזה בגישתך – מגורו אנטי־ציוני של השמאל הרדיקלי בצעירותך לתמיכה בישראל כיום?

“בשנות ה–60 הייתי נתון להשפעה טרוצקיסטית חזקה ונגשתי לדברים בצורה דוקטרינרית. לא מתוך נסיון אמיתי לנתח אותם, אלא כדי להתאימם לעמדות פשטניות ומוכנות מראש שהיו לי. השמאל הרדיקלי לא עשה חשבון נפש על אותה תקופה ובמובנים רבים נשמע עדיין אותו דבר. אותם אלה שהזדעזעו עד עמקי נשמתם מהפלתו של סדאם חוסיין על ידי האמריקאים לא הוציאו הגה כשסונים העלו באש אוטובוס מלא בילדים שיעים. כשמסתכלים על מי שתומך בפלסטינים באירופה – וברור שלפלסטינים יש אכן זכויות שצריכות להתמלא – רואים שלא אכפת להם משום דבר אחר: לא מהארמנים, לא מהקפריסאים־היונים ולא ממה שקורה בסהרה המערבית. אותם מענין רק דבר אחד ואת זה איני יכול לקבל”.

“היו לי הרבה מאד אשליות לגבי הפלסטינים. חשבתי שיש להם 'קייס' ושבאמצעות המרקסיזם הם ייהפכו לאוניברסליסטים וילמדו לכבד את זכויות היהודים. במשך שנים קויתי שפעולות הטרור של הפלסטינים – שזעזעו אותי מאד – הן בבחינת שלב בינים בלבד שיוביל בסופו של דבר להכרה בזכויות הלאומיות של הישראלים. אלה היו אשליות ולאחר זמן מה נפטרתי מהן, אך האמנתי בזה זמן רב”.

“צריך גם לזכור שבאותה תקופה ישראל נהגה בצדקנות והיה קשה מאד להשמיע בקורת על התנהלותה. בינתים צמח בישראל דור של 'היסטוריונים חדשים' דוגמת בני מוריס שהביטו בהיסטוריה בצורה מפוכחת. כמו בכל מדינה, גם בישראל יש אזורים אפלים שיש לבדוק. אבל האם יש מדינה שבהיסטוריה שלה אין פינות אפלות שהוסתרו? בישראל התהליך הזה מתרחש כיום – אבל היכן הם 'ההיסטוריונים החדשים' הפלסטינים? כדי לצאת מהסבך על הפלסטינים לגלות אומץ ולבחור בדרך של דו־קיום עם הישראלים. זו משימה שאיש אינו יכול לעשות עבורם מלבדם”.

הפוגרומים במזרח

ב–1945, מזכיר ויינשטוק, חיו בארצות ערב כמעט מיליון יהודים וכיום חיים בהן כ–4,500 איש (רובם ככולם במרוקו). לדבריו, אין תקדים לחסול דרמטי כל כך של קהילות יהודיות ברחבי העולם, אפילו לא אם משוים אותו לבריחת היהודים מרוסיה הצארית לגרמניה בשנות ה–30 או להגירה המסיבית ממזרח אירופה אחרי מלחמת העולם השניה. “ברור לחלוטין שהשעור הגבוה, יותר מ–99% של עזיבות שנרשמו במדינות ערב”, הוא כותב, “מעיד על אוירת מחנק שחותם שלטונו של הפחד טבוע בה”.

מה אם כן הוביל ליציאה המסיבית של יהודים מארצות ערב במחצית המאה ה–20? ויינשטוק מונה את המיתוסים שנוצרו עם השנים בהקשר זה ומפריך אותם אחד לאחד. לא היתה זו הציונות שנתקה את היהודים מסביבתם, הוא אומר, אפילו להפך: ברוב המקרים התנועה הציונית התקשתה למצוא לה תומכים. יהודים גם נסו להשתלב בתנועות השחרור הלאומיות הערביות. הרב הראשי של מצרים חיים נחום לדוגמה הביע פעמים רבות הסתייגות מהציונות ובעיראק הקימו יהודים קומונסטים את “הליגה האנטי־ציונית”. פעילים יהודים קומונסטים בצפון אפריקה הביעו סולידריות עם עמי המגרב ועמדו בראש התביעה לשחרור לאומי.

על פני 14 פרקים שכל אחד מהם מוקדש לקורותיה של מדינה מוסלמית אחרת ובהסתמך על יותר מ–900 מראי מקום, מגולל ויינשטוק את ההידרדרות הדרמטית בחייהן של הקהילות היהודיות במחצית הראשונה של המאה ה–20. הוא מזכיר סדרה ארוכה של התנכלויות ופוגרומים בקהילות היהודיות שכמעט שלא הותירו חותם בלימודי ההיסטוריה בישראל: ב–1912 בשיראז שבאיראן (12 הרוגים), ב–1934 בקונסטנטין שבאלג'יריה (25 הרוגים) וב–1912 בפס שבמרוקו (51 הרוגים).

 

הריסות במלאח (הרובע היהודי) של פאס לאחר הפוגרום של 1912. צילום: יד יצחק בן צבי.

בעיראק התחולל ביוני 1941 ה”פרהוד”, פוגרום בן שלושה ימים בקהילה היהודית שבו נרצחו 150 בני אדם, אלפי חנויות ובתי עסק נשדדו ואלפי משפחות נותרו ללא קורת גג. שבע שנים לאחר מכן עם הקמתה של מדינת ישראל, הטילה עיראק משטר צבאי והחלה בגל של רדיפות כלפי היהודים. רבים נעצרו והורשעו, חלקם נידונו למות ועל אחרים הוטלו מאסרים וקנסות כבדים. יהודים פוטרו מהשרות הציבורי, מוסדות יהודיים הוחרמו ויהודים אולצו לתרום כסף לטובת המאבק הצבאי נגד מדינת ישראל.

בשלב זה נאסר על יהודים לעזוב את המדינה, אבל במרץ 1950 התירה עיראק ליהודים להגר בתוך שנה, בתנאי שיותרו על אזרחותם. “ההידרדרות הנמשכת במצב היהודים ואוירת השנאה המקיפה אותם מביאים להימלטות המונית מהמדינה”, כותב ויינשטוק. הרוב המכריע של יהודי עיראק (כ–90% מקהילה של כ–150 אלף איש) עזבו באותה שנה, תוך כדי גזל רכוש אדיר מצד השלטונות.

מלוב החלה יציאת היהודים ב–1945, לאחר פוגרום שהתרחש בעיר טריפולי: 130 יהודים נרצחו ו–266 נפצעו, לאחר שמוסלמים הפיצו שמועות על רצח ערבים והרס מסגדים בארץ ישראל. עשרות אלפים התפרעו בשכונות היהודיות במשך ארבעה ימים, חללו בתי כנסת, שרפו חנויות והותירו משפחות יהודיות רבות ללא קורת גג. ויינשטוק מצטט דו”ח של הג'וינט מאוגוסט 1947 שלפיו “היהודים בטריפולי חיים בפחד מתמיד ומאה אחוזים מן האוכלוסייה מבקשים להגר”.

ביוני 1948 התחולל שוב גל של פרעות ביהודי טריפולי ובו נהרגו 14 יהודים ולפחות 122 נפצעו. באותה עת נאסרה יציאת היהודים, אך ב–1949 היא הותרה. בתגובה יצאו עשרות אלפי יהודים את המדינה. ויינשטוק מביא את עדותו של אחד מהם: “נאלצנו לעזוב את הארץ כשרק 20 לירות שטרלינג בכיסנו וחבילה אחת לאדם, נוטשים מאחורינו את כל רכושנו, את הבתים, הרהיטים, את העסקים המסחריים שלנו – ו–2,300 שנות היסטוריה”.

במצרים התגוררו בשנות ה–40 כ–85 אלף יהודים, חלקם מבוססים ובעלי הון רב. מהומות נגד היהודים התחוללו עוד בנובמבר 1945, ביום הצהרת בלפור, אבל ההכרזה על מדינת ישראל היא שנתנה את האות לרדיפות של ממש. מאות רבות של יהודים נעצרו, הואשמו במזימות ציוניות או קומונסטיות ונכסיהם עוקלו. החל ביוני 1948 התחוללו התנקשויות רצופות ביהודים, הוטמנו פצצות ברובע היהודי והאזורים היהודיים בקהיר ובאלכסנדריה הועלו באש. מחצית מבני הקהילה עזבו אז והיתר גורשו ממש בזמן מבצע סיני, בשנת 1956. “המשטרה באה ושלפה מן המיטות חנונים, נגרים, חרשי עץ, זגגים, אך גם עורכי דין נודעים”, כותב ויינשטוק. היהודים גורשו, בלי שיותר להם לקחת איתם את רכושם ואף נאסר עליהם למכור את נכסיהם. הם אולצו לחתום על הצהרות שבהן הודו כי הם מותרים על שיבה למצרים והסכימו להחרמת רכושם.

מצאת מכנה משותף בין הקהילות היהודיות בארצות השונות?

“כן, מבחינת המעמד המשפטי והחברתי שהיה משותף ליהודים תחת שלטון האסלאם. המעמד הזה נקרא דימי ( (dhimmiומשמעו 'בן־חסות'. הוא העניק ליהודים מצד אחד הגנה מצד השלטון אך הציב אותם בתמורה בעמדה נחותה, מושפלת ובזויה. יהודים לא הורשו למשל לשאת נשק בארצות האלה ונשיאת נשק נחשבה לסימן מובהק של גבריות. לעתים יהודים נאלצו ללכת יחפים, כמו במרוקו בתחילת המאה ה–19 או ללבוש בגדים משפילים”.

בתמורה להגנה מצד השלטון חויבו היהודים לשלם מס מיוחד שביטא את כפיפותם. “דבר אינו מיטיב לתאר את הבוז הכרוך בעצם מעמד הדימיות”, כותב ויינשטוק, “יותר מטקס ההשפלה שהתלוה במרוקו, לא יאוחר מסוף המאה ה–19, לתשלום השנתי של מס השעבוד: בכל שנה בתאריך קבוע היה צריך ראש כל אחת מהקהילות היהודיות למסור את הסכום לנציג הסולטן והלה מצדו היה חייב לסטור לו או לחבוט בו במקל כדי להדגיש היטב את חוסר השויון בין הנותן לבין המקבל, מטבע ברייתם”. בתימן הונהגה באותה רוח “פקודת המחראות” שחייבה את הקהילה היהודית לדאוג לניקוי תקופתי של בורות השופכין ולפינוי פגרי החיות החוסמים את הדרכים הצבוריות (החוק נשאר בתוקף עד 1950).

ויינשטוק מתאר מציאות שונה לחלוטין מהמיתוס הנשמע לעתים קרובות בדבר הרמוניה ששררה בין יהודים לערבים תחת האסלאם. הוא מזכיר כי “המערב הנוצרי נטל מסיציליה המוסלמית את החובה שהוטלה על היהודים לענוד אות קלון על בגדיהם, הטלאי הצהוב שיאפשר את זיהוים החזותי”. פחות ממאה שנה לאחר שהסולטן העותמאני הזמין את מגורשי ספרד להשתקע ברחבי האימפריה שלו צוה אחד מיורשיו מוראט השלישי “לחסל את כל היהודים”. רופאו היהודי של הסולטן שכנע את אמו להתערב וההוראה בוטלה.

 

לוב שנות ה-20 של המאה ה-20, נשים יהודיות במעמד שתיית התה המסורתי. צילום: אור שלום/מרכז לשימור מורשת יהודי לוב, בת-ים

“באופן מקורי, מעמד הדימי העניק ליהודים הגנה וההגנה הזאת היתה באמת קיימת” אומר ויינשטוק. “חבר שלי בן הקהילה היהודית במרקש ספר שב–1967 בזמן מלחמת ששת הימים הקהילה היהודית היתה מפוחדת מאד. אחד המנהיגים המקומיים שגר את בנו כדי שישן בפתח ביתו של החבר. המסר היה שאותו מנהיג שומר על המשפחה ומי שיגע בה יסתבך עם המנהיג. היתה בכך הגנה, אבל משמעות ההגנה הזאת היא שהיהודי לא יכול לשאת נשק או להגן על עצמו ובשל כך נחשב למבוזה ומושפל. התלות המוחלטת של היהודים בשלטון הביאה לכך שבכל פעם שהשלטון נחלש מכל סיבה שהיא נעשה נסיון לעשות נקמה בקהילה היהודית. מפני שכאשר השלטון נחלש היהודים נותרו ללא הגנה. זאת בדיוק המשמעות של דימי. זה מצב מאד מורכב שיש בו אינטימיות ואגרסיביות בעת ובעונה אחת”.

בספר עושה ויינשטוק נסיון להבהיר ככל הניתן את משמעות המונח דימי משום ששם לדעתו מונח המפתח להבנת יחסי היהודים עם העולם המוסלמי ושם גם נטמן אחד מזרעי הפורענות שהובילו בסופו של דבר לגרוש היהודים. במשך השנים נחקקה סדרה ארוכה של חוקים שהפלו את היהודים – מאיסור על רכיבה על סוס ועד חובה ללבוש בגדים מסוימים; מאיסור על מתן עדות בבית משפט ועד האיסור לבנות בתים גבוהים. ויינשטוק מדגיש, עם זאת, כי לא בכל מקום ולא בכל תקופה נאכפו החוקים באותה מידה. ממחקר הגניזה הקהירית, למשל, עולה כי החוקים בענין הלבוש לא נאכפו כלל.

“היו תקופות שיהודים הצליחו מאד בעולם המוסלמי”, הוא אומר. “לעתים הם גם היו חלק מהאליטה. גם תקנות הדימי ומידת ההשפלה השתנו ממקום למקום ומזמן לזמן. אבל הציר המרכזי שהכתיב את היחס אל היהודים לאורך השנים היה מעמד הדימי שלהם שמשמעותו שעבוד לקבוצה המוסלמית השלטת”. בספר הוא מצטט משפט שכתב על היהודים סולטן מרוקו במחצית המאה ה–19: “דתנו המפוארת אינה מעניקה להם אלא אותות קלון ונחיתות”.

סוכני הקולוניאליזם

תמורה משמעותית בקורות היחסים בין יהודים למוסלמים התחוללה לקראת סוף המאה ה–18, עם הגעת כוחותיו של נפוליאון לחופי מצרים ועם תחילתה של החדירה האירופית למזרח התיכון ולצפון אפריקה. מעצמות המערב עשו ככל יכולתן, בהתחלה באמצעים כלכליים ולאחר מכן באמצעות כיבוש שטחים, כדי להרחיב את שליטתן במזרח התיכון. אחת הדרכים לכונן ערוצי השפעה היתה הענקת קפיטולציות שמשמעותן הגנה חוקית של מעצמה מערבית על נתין של מדינה מוסלמית.

על האפשרות הזאת קפצו מנהיגים בולטים בקהילות היהודיות המערביות (המוכר שבהם הוא הבריטי סר משה מונטיפיורי) שנסו לשפר באמצעות הקפיטולציות את מעמד היהודים. יהודים ברחבי העולם המוסלמי החלו לזהות את המערב עם שוויון זכויות ותלו תקוות במעצמות האירופיות שבזכותן יושם קץ לתקנות הדיכוי שנכפו עליהם. נפוליאון עצמו בטל את המס המיוחד שנאלצו היהודים לשלם במצרים וכונן שויון (ולו זמני) בין מוסלמים לדימים.

“התקדים הזה”, כותב ויינשטוק, “יהיה כבד משקל בעתידו של האזור. החל באותו רגע, האמנסיפציה של הדימי תיתפס בעיני דעת הקהל המוסלמית כסטייה שנכפתה על ידי המערב במסגרת האסטרטגיה שלו לשלוט בעולם הערבי־המוסלמי. גרוע מכך: הם יראו בכך פגיעה בחוק האלוהי”. היהודים המקומיים החלו להיתפס בעיני האוכלוסייה המוסלמית כנשאים של השפעת המעצמות, סוכני הקולוניאליזם. בכל פעם שמאמצי המערב נשאו פרי ולחץ המעצמות הביא בעקבותיו הקלה או אפילו ביטול גזירות נגד היהודים, “חווה העולם הערבי את הרפורמות האלה כהשפלה. פעם נוספת נאלצה ארצם לכרוע ברך בפני הנוצרים”.

מעמד הדימי נחקק כה עמוק בלבה של האוכלוסייה המוסלמית אומר ויינשטוק, עד שביטול האפליה הממוסדת נגד היהודים נתפס בעיניה כבלתי מתקבל על הדעת, “כאילו היה בו היפוך הסדר הטבעי. כל נסיון לחמוק מהאפליה נחשב בהכרח גילוי של חוצפה בלתי נסבלת”. כך קרה שהרגש הערבי האנטי־קולוניאלי שהתגבש לכדי תנועות לאומיות במרחב כולו במאה ה–20, זיהה את היהודים עם הקולוניאליסטים. הלאומנות הערבית נעשתה אנטי־יהודית.

התופעה הזאת באה לידי ביטוי בולט במיוחד במדינות כמו אלג'יריה ומרוקו שבהן התגוררו יחד כ–400 אלף יהודים. הקהילה היהודית לא התפרקה לאחר הקמת מדינת ישראל ב–1948, אלא בעקבות השחרור מהשלטון הקולוניאלי הצרפתי בשנות ה–50 וה–60. הטרגדיה של יהודי אלג'יריה אומר ויינשטוק, נבעה מהמבוי הסתום שאליו נקלעו: בשלב הראשון עלה בידם להשתחרר הודות לכבוש הצרפתי מהמעמד המשפיל של דימי אולם לאחר מכן זוהו עם הצרפתים והיו ליעד מצד תנועת השחרור הלאומית האלג'יראית (FLN). בשנים 1961–1962 הופנה גל של טרור כלפי השכונות היהודיות ורבנים ובתי תפילה הותקפו בשיטתיות. ההתנקשויות בחיי יהודים גברו: אחד הקרבנות היה הזמר והמוזיקאי ריימון לייריס, חמיו של אנריקו מסיאס שנורה במפרקתו ונרצח בשוק בלב השכונה היהודית. בתוך כשנה עזבה מרבית הקהילה היהודית לצרפת.

 

ויינשטוק. צילום: מיכלין ויינשטוק

ויינשטוק בוחן באמצעות המונח דימי גם את המצב בארץ הקודש. המיעוט היהודי שחי תחת השלטון העותמאני, לדבריו, חווה חיי השפלה וכפיפות. פרעות ביהודים התחוללו שוב ושוב במאות ה-18 וה-19. הוא מצטט את הקונסול הבריטי בארץ ישראל שכתב ב-1831 כי “הסחטנות ומעשי הדיכוי הפוגעים ביהודים הם רבים כל כך, עד שאומרים כי היהודים צריכים לשלם אפילו בעד האוויר שהם נושמים”.

בדמדומי השלטון העותמאני מוקמת העיר העברית הראשונה, מורגשת תחיית השפה העברית וצצים יישובים חקלאיים שיתופיים יהודיים. האוכלוסייה הערבית, לדברי ויינשטוק, חשה כי הקרקע נשמטת תחת רגליה שכן היהודים הדימים שהיו אמורים להיוותר במעמד נחות שואפים כעת ליותר – הם שואפים אפילו לעצמאות. “דוגמה מאד מענינת להשתחררות ממעמד הדימי” אומר ויינשטוק, “אפשר לראות בארגון 'השומר'. פתאום באים יהודים ומחליפים את השומרים הערבים. אבל במסורת הערבית יהודי אינו לוחם ואינו מחזיק בנשק. מבחינת האוכלוסייה הערבית, זה דבר בלתי נתפס. זה סותר את המעמד של היהודי. מה שמכפיל את זעם הערבים על הציונות הוא התנהגות אנשי היישוב החדש, המתיימרים לבטל את הכניעות עתיקת הימים שהעולם הערבי מורגל בה”.

ויינשטוק מציין כי בפרעות בירושלים וביפו ב-1921-1920, הקריאות שהשמיעו הערבים אינן נגד ציונים או בריטים, כי אם נגד יהודים (“היהודים הם הכלבים שלנו”, “נשתה את דם היהודים”). הוא מזכיר גם כי בפרעות ב-1929 בחברון ובצפת נרצחו בעיקר יהודים אורתודוקסים שכנים ותיקים שגרו בסמיכות למוסלמים ושאפילו התנגדו לציונות. הפרשנות שלו היא כי בבסיס האיבה שהלכה וגברה כלפי האוכלוסייה היהודית בארץ ישראל עמדה ההבנה כי הדימי היהודי מתנער ממעמדו החוקי המסורתי כמושפל וכנוע. יהודים שחיו עד אותה עת בערים ערביות (חברון, טול-כרם, קלקיליה, עזה ויפו) נאלצו לעזוב בגלל תחושת חוסר ביטחון.

במבט לאחור, טוען ויינשטוק, מעמד הדימי מצד אחד ונסיונה המוצהר של הציונות להשתחרר ממנו מצד שני, הם אלה שהובילו בסופו של דבר לדחיית תוכנית החלוקה על ידי הערבים ולפרוץ מלחמת העצמאות ב-1948. האוכלוסייה הערבית לא הסכימה להעניק ליהודים בארץ ישראל מעמד שונה מזה של דימי ודאי שלא להכיר בזכויות הלאומיות של המיעוט היהודי. הציונות, מצדה, לא יכולה היתה להסכים לפלסטין ריבונית ערבית שבה שוב יימצא המיעוט היהודי במעמד של דימי. “מבחינה היסטורית” אומר ויינשטוק, “מעמד הדימי הוא אם כן שורש העימות”.

איך תבנית היחסים הזאת משפיעה לדעתך כיום?

“יש לזה השפעה על יחסי ישראל-ערב גם כיום שכן בעינים ערביות, היהודי שחי בישראל הוא היהודי שרגיל היה מבחינתם להיות מושפל – ועכשיו נוקם את נקמתו. הערבים חווים את הקמתה של מדינת ישראל ואת קיומה עד היום כנקמה כואבת מאד וכהיפוך של מעמד הדימי. זה היבט משמעותי ועמוק מאד של הבעיה הפוליטית העכשוית שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להתעלם ממנו. בלי להבין את זה אי אפשר להבין את הסכסוך”.

אז למה לא עוסקים בזה יותר?

“לגבי העולם היהודי, הסיבה היא שיהודים אשכנזים, בישראל ובעולם, עדיין מתייחסים אל היהודים המזרחים בחוסר ענין ואפילו בבוז. לגבי העולם הערבי, זה לא צריך להפתיע, מכיון שבקורת עצמית היא לא דבר פופולרי בקרב עתונאים, אינטלקטואלים ומובילי דעת קהל ערבים. מלבד הערת אגב קצרצרה של אדוארד סעיד באחד מספריו, קשה למצוא התייחסויות רציניות להגירה המאסיבית של יהודים מארצות ערב ולסיבותיה. השמאל מצדו נוטה לברוח מהנושא הזה, משום שהוא לא נחשב בעיניו 'כשר'. זה מצער אותי לומר, משום שגדלתי בשמאל הפוליטי, אבל השמאל נעשה דוגמטי בצורה יוצאת דופן ואין לו כיום יכולת של ביקורת עצמית. אנשים מגדירים עצמים כמזדהים עם 'הענין הפלסטיני' וזהו זה – אין מאחורי זה חשיבה. הנושא הזה עשוי לשבש את תפיסת עולמם החד-צדדית, אז הם פשוט נמנעים ממנו. כך קורה שכאשר ממשלה ישראלית שבראשה עומד מנהיג מהימין כמו בנימין נתניהו, מחליטה להעלות את הנושא לסדר היום, כפי שנעשה בשנים האחרונות, פוטרים את כל הענין כלא יותר מאשר תכסיס הסברתי”.

49minus

86plus

מענין מאדאבגדה

14:46

08.05.14

 

1minus

138plus

כדאי גם לשאול כיצד זה נעלמים הנוצרים מהמרחב למרות שהם היו כ 25% מהאוכלוסיה באזור לפני הקמת המדינה. תראו מה קורה להם בעיראק. בסוריה. במצרים. בלבנון. בבית לחם. בנצרת ועוד. (לת)מי מבצע ניקוי אתני?

23:36

08.05.14

 

20minus

76plus

בניגוד לאגדות העם השמאלניות על חיי האידיליה של היהודים תחת שילטון האיסלם, להלן עדות ממקור ראשון ממי שהתנסה “בתענוג”… “ואתם אחינו, ידוע לכם שהקב”ה הפילנו במהמרות עונותינו בתוך אומה זו שהיא אומת ישמעאל שרעתם חזקה עלינו והם מתחכמים להרע ולמאוס אותנו, כמו שגזר עלינו יתברך “ואויבינו פלילים”. ושלא תעמוד על ישראל אומה יותר אויבת ממנה ולא אומה שהרעה בתכלית הרעה לדלדל אותנו ולהקטין אותנו ולמאוס אותנו כמוהם. שאפילו דוד המלך ע”ה, כשראה ברוח הקודש כל הצרות העתידות לישראל, התחיל לצעוק ולקונן בלשון האומר מרעת בני ישמעאל ואמר תהלים ק”כ ה' “אויה לי כי גרתי משך שכנתי עם אהלי קדר”. וראו איך זכר “קדר” משאר בני ישמעאל, לפי שהמשוגע הוא מבני קדר, כמו שהוא מפורסם מייחוסו. ועוד דניאל לא ספר קטנותו ודלדולנו אלא במלכות ישמעאל שתיכנע במהרה שכן אמר דניאל יא “ותפל ארצה מן הצבא ומן הכוכבים ותרמס”. ואנחנו בעודנו סובלים שעבודם וכזביהם ושיקרותם למעלה מיכולתנו, אין ביכולת האדם כוח לסבול. ויהי כמו שאמר דוד ע”ה תהלים ל”ח י”ד “ואני כחרש לא אשמע וכאלם לא יפתח פיו”. וכמו שהוכיחונו רבותינו לשאת כזבי ישמעאל ושקרו לשתוק ממנו. וסמכו זה לפסוק שכתוב בשם בניו “ומשמע ודומה ומשא” – שמע דום ושא. וכבר הסכמנו כולנו, גדולים וקטנים, לסבול שעבודם שכן אמר ישעיהו ע”ה ישעיה ג' וי”ו “גוי נתתי למכים ולחיי למורטים פני לא הסתרתי מכלימות ורוק”. ועם כל זה לא נוכל להינצל מרוב רעתם ופחזותם בכל זמן. וכל זמן שאנו רודפים שלומם הם רודפים אחרינו בחרום ובמלחמה כמו שאמר דוד המלך ע”ה תהלים ק”כ ז' “אני שלום וכי אדבר המה למלחמה”. כל שכן אם נעורר עלינו ונקרא במלכות בדברים בטלים ושקר, הלא נסכן בנפשותינו ונבוא לידי מיתה. “ הרמב”ם, איגרת תימן (לת)קבל תוספת

00:06

09.05.14

 

24minus

127plus

לוגיקה של שמאלנים רדיקליים היא דבר מרתק.חצי מרוקאי

01:18

09.05.14

 

27minus

67plus

מחקר זה הינו קלף מיקוח חזק נגד טענות הערבים על התנהגות היהודים. אך אינו מבטל את הצורך הדחוף של ישראל להפרד מיו”ש ומהפלסטינים בצורה הוגנת שתוביל להסדר בין העמים. (לת)מצב הזוי

04:14

09.05.14

 

22minus

12plus

מחקר זה הינו קלף מיקוח חזק נגד טענות הערבים על התנהגות היהודים. אך אינו מבטל את הצורך הדחוף של ישראל להפרד מיו”ש ומהפלסטינים בצורה הוגנת שתוביל להסדר בין העמים. (לת)מצב הזוי

04:16

09.05.14

 

16minus

64plus

תגיד, מה בדיוק רצית להגיד? אנטי ציוני? חזור לסוריה (לת)כסיף

05:30

09.05.14

 

9minus

43plus

איך אתה מרשה לעצמך להיות אנטי ציוני אחרי הסטוריה כזאת? (לת)קיקי

07:15

09.05.14

 

11minus

95plus

דבריו של אבגדה מבוססים, כמובן – וכך, בוריאציות, קרה לכל הפליטים היהודים שגורשו במהלך הנכבה שחוללו ממשלות ערב שמספרם כפול ומעלה מהפליטים הפלסטינים – חרף העובדה שהיהודים שם, בניגוד חריף לפלסטינים, היו אזרחים נאמנים שלא איימו על איש ברצח עם. למה, משהו חדש בזה? אנו לא רואים היום, נוכח עינינו, את המוסלמים טובחים אונסים ומדכאים כל לא-מוסלמי (ולמעשה, גם לא-סוני או לא-שיעי) בקרבם? מה, לא רצחו מאות אלפים בסוריה, מליונים בסודאן, עיראק, אלג'יריה, תימן? בוקו חראם, אל שאביבה, חיזבאללה וג'מעת אל נוסרא אינן ארגונים מוסלמים? ואם כבר מדברים, האם יש הבדל אידאולוגי ולו קלוש, בין תנועת הרוב הפלסטינית – חמאס – ובין אמין אל חוסייני שלפי עדויות בנירנברג נטל חלק פעיל בהשמדת יהודי אירופה ותכנן השמדה כנ”ל לאחר “כיבוש פלסטין”? האם אבו מאזן לא העלה על נס רק לפני ימים מספר את זכרו של אל חוסייני, אבי האומה הפלסטינית? אבל כן. אותם אדיוטים (היי, ירושלמי) ששיכנעו את עצמם איכשהו שאסון יהודי ערב נגרם מהציונות ולא מרישעותם הגזענית של הערבים, כמוהו כאסון הפלסטיני עצמו, תוצאת אותה רשעות גזענית – אוכלים גם היום בכל פה ובתיאבון את שקריהם הנבזיים של אותם ערבים שלא השתנו במאום בדורות האחרונים ולא נראה שישתנו במשהו גם בדור הבא.מודרנסט.

08:16

09.05.14

 

1minus

8plus

סוריה ועירק נמצאות בגבול עם השיעים שהם כת מוסלמית שונה משאר המוסלמים.ריאלי

08:29

09.05.14

 

46minus

68plus

ואבא שלי היה הרופא של מלך מרוקו. ופה האשכנזים אכלו-לי-שתו-לי מאז שריססו אותי בדי.די.טי. (לת)ד”ר שרית מיל'צן-אברג'יל, מרצה לבכיינות מגזרית

08:42

09.05.14

 

1minus

9plus

נוצרים רבים במדינות ערב נמשכו מאז המאה ה19 אל המערב, כמו אירופאים רבים ובתוכם יהודים רבים שהגרו לאמריקה במאות ה19-20. (לת)אליק

09:17

09.05.14

 

9minus

29plus

איך בן אדם עם הסטוריה כזו תומך באג׳נדה אנטי ציונית?אלף

09:44

09.05.14

 

0minus

14plus

הבט על לוח הזמנים . אגב, ברקע ימי האיגרת היה הטבח ההמוני של נושאי הצלב ביהודי אשכנז ובקהילות שניצבו על אם הדרך לירושלים. אגב הרמב”ם זכה כמו עמיתים אחרים בני עדתו להימנות על צמרת החברה והמימשל במלכויות ערב. אולי מכאן צמחה ההערכה כי יהודי ארצות האסלאם לא נרדפו עד מוות הגם שהופלו לעומת הנתינים המוסלמים. (לת)לבעל התוספות

10:00

09.05.14

 

3minus

64plus

“ברחו לישראל, לא מתוך ציונות״ניר

10:23

09.05.14

 

3minus

47plus

גם בוויקיפדיה העברית נסו להחריש את זעקת אחינו העקורים, הפליטים היהודים ממדינות ערב שעברו טיהור אתני כי יש רק שיח פליטות אחד לדעתם של האידיוטים השימושיים בוויקיפדיה העברית – שיח הפליטות של ערביי ארץ ישראלהאנציקלופדיסט

11:01

09.05.14

 

2minus

27plus

אבגדה – מהי ציונות אם לא הקמת בית ממנו לא צריך לברוח? (לת)אתה כנראה ציוני רק לא נעים לך להודות

12:05

09.05.14

 

3minus

5plus

למה אדוני מכנס את הטקסט גם בכותרת וגם בגוף התגובה?אני רק שאלה

12:06

09.05.14

 

1minus

9plus

מי שמדבר על החיים הנפלאים הם יהודי מרוקו (לת)על נהרות בבל

12:18

09.05.14

 

1minus

14plus

ואני אגדיר אותך יהודי גלותי, תבוסתן. (לת)עזר כנגדו

13:27

09.05.14

 

1minus

15plus

השאלה הנשאלת היא: מדוע אתה מגדיר את עצמך אנטי ציוני? (לת)Z

15:30

09.05.14

 

1minus

9plus

אנטיציוני=אוויל! (לת)מיכאל

18:20

09.05.14

 

0minus

5plus

תודה. העתקתי את הקטע מאיגרת הרמב”ם (לת)למר “קבל תוספת”

18:42

09.05.14

 

5minus

0plus

אכלו לי- שתו לי !יליחד ישראל לבני שארית הפליטה, אשכנזי “גלותי “לא עשה צבא”- הכל מותר כלפי

22:05

09.05.14

 

0minus

16plus

לריאליאני

22:21

09.05.14

 

7minus

11plus

רוב הערבים (כולל אותך) הם אנטי ציונים.זה לא מפתיע

02:21

10.05.14

 

0minus

0plus

מרגיזאילן חטב

02:54

10.05.14

 

4minus

6plus

אז למה אתה צבוע ? למה אתה נשאר כאן? עם שלם לא סובל אותךאבי

03:30

10.05.14

 

23minus

0plus

לאשכנזים יש טירוף כזה להוכיח שהערבים שנאו יהודים ובגללו הם כותבים ספרי שטנה ומזייפים לייקים… (לת)יהויכין

07:17

10.05.14

 

2minus

8plus

אז תיסע חזרה לסוריה אם אתה אנטי ציוני (לת)אתה בעצם נצלן שחי על גב הציונים

18:39

10.05.14

 

0minus

0plus

לא היית מקבל חוזה שכירות בתל אביב אם לא היית אנטי ציוני (לת)אור

02:53

11.05.14

02

39minus

182plus

אולי עוד כמה שנים, גם גדעון לוי ואורי יחדלו מלהיות אידיוטים שימושים… (לת)יש תקווה לגדעון לוי ואורי משגב

15:17

08.05.14

 

14minus

49plus

לא אולי,בטוח.הם פשוט עיוורים מלראות (לת)kayser soze

23:11

08.05.14

 

14minus

58plus

במקרה שלהם באמת כבר לא נותר ולו שביב של שכל ישר או הגיון, אז אין תקווה. לא שזה משנה משהו למישהו. הם הרי מיעוט שבמיעוט (לת)דעתם בטלה בשישים בכל קנה מידה שהוא

23:11

08.05.14

 

46minus

20plus

ואולי אתה תגדל חוש מוסרי, תמיד אפשר לקוות. (לת)Jonas

01:53

09.05.14

 

11minus

66plus

זה לא יקרה. שמאלנות היא דת לכל דבר. אין לבלבל את המאמינים בעובדות (לת)ע

09:11

09.05.14

 

8minus

13plus

אני מקווה שימשיכו להיות אדיוטיםאלף

09:46

09.05.14

 

4minus

20plus

המוסר של השמאל נתון רק למי שמסכים עמו ואם לא דמך מופקר, רינו את זה בפינוי, ביחס למשתפי”ם שלא מוכנים להגן עליהם ביודעם שאם השבתם צפויים להרצח, זה מה שקרה השבוע בעזה (לת)המוסר של השמאל ?! זה להבדיל בין דם לדם ואדם לאדם

12:35

09.05.14

 

4minus

3plus

שמאלנות היא דת בניגוד לימניות שהיא כת? זו הכוונה? נודניק. (לת)אוריאל

17:47

09.05.14

03

83minus

102plus

מענין כמה יהודים שילמו בחייהם בגלל הבוגד השמאלני הזה.הפסקתי לקרוא באמצע

15:20

08.05.14

 

71minus

49plus

לא הוא המציא את הפלשתינאים , הם היו 90 אחוז מהאוכלוסיהאזרח

22:43

08.05.14

 

7minus

44plus

גם האינדיאנים היו 90% מהאוכלוסיה באמריקה עד 1860 (לת)או ממה

06:21

09.05.14

 

1minus

42plus

מענין באמת למה הם לא הגדירו עצמם… כי הם סורים, מצרים, לובים וכו' (לת)ליאת

09:19

09.05.14

 

3minus

49plus

הם קיימים רק מרגע שהגדירו את עצמם, עד אז היו סתם ערביםאלף

09:47

09.05.14

 

0minus

18plus

אינך שומע את כל הספור אבל מוכרח להתווכח עם מה שלא קראת (לת)גאוות האהבל

11:33

09.05.14

 

1minus

25plus

מה המקור לנתון הזה? ולמה בחרת דוקא אותואלי

13:54

09.05.14

 

3minus

9plus

ומה המקורות להסתייגויות שלךגל

15:43

09.05.14

 

0minus

11plus

בועידת פיל בהתקיימה ב1920 בדמשק ראו עצמם ערביי א”י כחלק מסוריה הגדולה. המעצמות החליטו לחלק אותם בתור חלק נפרד. אבל אין ולא היה להם שום הגדרה עצמית נפרדת או רצון כזה עד 1988 כעראפת ביקש, באיחור של 40 שנה, להסתמך על החלטת האו”ם מ48 ולקבל מנדט על חצי מהארץאנחנו המצאנו אותם

23:55

09.05.14

 

0minus

0plus

ועדת פיל התקיימה בירושלים ב 1936איפי

08:22

11.05.14

04

4minus

132plus

הרבה דמיון בין גורל היהודים בארצות ערב לבין גורלם של מיעוטים אחרים שםדוד

16:18

08.05.14

 

75minus

17plus

דוד אני לא בטוח אם היינו נטבחים היום בארצות ערב . (לת)השאלה מה היה קורה אילו לא היית קמה מדינת ישראל ויש קשר לאומיות הערבית .נ.ב הייתי במצרים והרגשתי יותר בבית מאשר באיזה קיבוץ ששר ים השיבולים .והקונפליט קשה בין אהבת הארץ לבין היותי ערבי יהודי לבין הבעיה הערבית ישראלית .

00:08

09.05.14

 

1minus

26plus

שכחת את הבאהאים באירן (לת)כסיף

05:31

09.05.14

 

11minus

5plus

ההתעוררות הלאומית בארצות אירופה במאה ה19 הביאה להקמת התנועה הציונית ודחפה יהודים רבים להגר לאמריקה ולארץ ישראל. הקמת ישראל דחקה מהארץ פלסטינים רבים. ההתעוררות הלאומית בארצות ערב וייסוד ישראל דחקו מהן יהודים רבים. (לת)דוב בן-ארצי

09:25

09.05.14

 

2minus

34plus

תחשוב איך היית מרגיש היום בסוריה או מצרייםאלף

09:48

09.05.14

 

1minus

17plus

הדמיון שזה נעשה בשם האיסלםכ

12:34

09.05.14

 

1minus

9plus

תסע לשםעם המשפחה קנה בית תגור בין חבריך המוסלמים אז תהיה בטוח מהר נסה (לת)כדי להיות “בטוח” יש לי עצה

12:50

09.05.14

 

29minus

7plus

אני רק יודע שהרב עובדיה נפטר לא היו צהלות שמחה בכלל כמו שהיו צהלות שמחה אצל כאילו האחים שלנו האשכנזים .חפשתי אצל הערבים שמחה על מותו של עובדיה בכל האתרים הערבים בעולם ולא מצאתי ,אבל איזה שמחה היה אצל כאילו אחינו האשכנזים על מות רב יהודי מקורי מזרע יעקב . (לת)שבן איש חי נפטר בבגדד היו בהלוויה שלו יותר מוסלמים שבכו מיהודים .

13:02

09.05.14

 

16minus

56plus

אין דבר כזה יהודי ערבי – אלו שני לאומים נפרדיםבת ליוצאי סוריה

14:10

09.05.14

 

1minus

14plus

גם יהודי אירופה לא היו בטוחים ב1939 כי יערך בהם טבח. (לת)גד

15:06

09.05.14

 

26minus

12plus

יהודי יכול להיות ערבי. יכול גם יכול. כמיליון יהודים היו ערבים עד 1948 (לת)רון

15:15

09.05.14

 

1minus

6plus

היו יהודים שהיו לאומנים מצריים, עיראקים, תונסאים ועוד. כמו שהיו יהודים קומונסטים. וכמו שהיו יהודים ציונים. (לת)לא להתבלבל

21:02

09.05.14

 

2minus

8plus

איזה בורותתתת יהודי ערבי חחחחח (לת)רונה

23:54

09.05.14

 

3minus

12plus

המיליון יהודים האלה מעולם לא ראו עצמם כערביםעמית

11:24

10.05.14

 

3minus

11plus

רון, בולשיט. חוץ מכמה קומונסטים, אף יהודי לא הגדיר עצמו כ”ערבי” – וחוץ מכמה קומונסטים, אף ערבי לא טען שהיהודים “ערבים”… אין לך התחלה של מושג קלוש על מה אתה מדבר.מודרנסט

12:19

10.05.14

 

2minus

3plus

רון, אתה טפשון. אם לא קלטת את מה שהסבירה “בת ליוצאי סוריה” (לת)אז באמת אתה מקרה אבוד….

12:22

10.05.14

 

1minus

4plus

היינו רוצים להיות “ערבים יהודים”. אם זנחנו רעיון זה, הרי זה מכיוון שלאורך הדורות הערבים המוסלמים מנעו באופן שיטתי את הגשמתו על ידי הבוז והאכזריות שלהם. עכשיו מאוחר מדי עבורנו להפוך ל”ערבים יהודים”. לא רק בתי היהודים בגרמניה ופולין נהרסו ופוזרו לארבע רוחות השמים, אלא גם בתינו שלנו. (לת)אלבר ממי על יהודי ערב

13:50

10.05.14

 

1minus

3plus

“יהודי יכול להיות ערבי”??????????אליהו

20:02

10.05.14

 

0minus

1plus

הרב עובדיה יצר את חילוקי הדעות בהתבטאויות שלו נגד אשכנזיםארי

04:54

11.05.14

 

0minus

1plus

יהודי הם תימן ציונים מדורי דורותחי

06:27

11.05.14

05

8minus

75plus

לאבגדהמפוקח

16:42

08.05.14

 

3minus

16plus

ובכלל למה הוא ברח לישראל?מישל עזרא ספרא

10:57

09.05.14

 

2minus

4plus

באמת יהודי סוריה שאיפשרו להם לצאת מסוריה בחרו בארה”בעזרא ספרא הבן

16:54

09.05.14

 

2minus

9plus

נו מדובר בחולה נפש בכל משפחה יש אחדאבי

13:30

10.05.14

06

6minus

37plus

מרתק!!! (לת)מרתקקקקק

17:23

08.05.14

07

1minus

48plus

מי הפעיל מדיניות אפרטהייד וניקוי אתני? (לת)ההטעיה הגדולה

17:47

08.05.14

 

0minus

42plus

ב 1947 הליגה הערבית פרסמה הנחיות בדבר ניהודים:לימבו

02:15

09.05.14

 

2minus

14plus

הערבים במדינות שלהם הם האחרים על מדיניות אפרטהייד! (לת)ציוני

06:44

09.05.14

 

2minus

9plus

יזה גם יהיה סופם של הפלשתינים והפלשתינים עם התעודות זהות הכחולות (לת)חזרה לחוסיין

12:59

09.05.14

08

6minus

21plus

מרתק. תודה (לת)BlackMamba

21:05

08.05.14

09

52minus

62plus

רוצים להפוך את האמת הלא נעימה על יהודי ערב לנעימה? פשוט מאד.אבי צנעני

22:38

08.05.14

 

49minus

29plus

האמת הלא נעימה היא שיהודי ערב הם ערבים, בדיוק כמו צנעני ושאר אחיו לעדה. (לת)סעדיה

11:39

09.05.14

 

4minus

26plus

אדון “סעדיה”, למה לכתוב שטויות אם אינך מבין דבר? (לת)רות

16:37

09.05.14

 

10minus

3plus

לא. יש לך טעות גדולה. דווקא אם מדברים על התבוללותחי עדני

13:35

10.05.14

 

1minus

5plus

אין ספק שהיהודים בארצות ערב לא התבוללו אף פעם כי הם תמיד היו ותמיד ישארו ערבים. (לת)מת עדני

22:25

10.05.14

10

34minus

58plus

עוד שמאלן שמתאים את ה”מחקר” לאג'נדהד”ר א”י כהן

22:45

08.05.14

 

3minus

47plus

היתה להם זיקה עמוקה לציון, אבל לא זיקה פוליטית לתנועה הציונית. (לת)ציון

23:30

08.05.14

 

3minus

18plus

מי היה ציוני היגיע לארץ ! ועוד איך ציונים! אפילו שלחו את הילדים לפניהם !מכירה הרבה שכן יגיעו לישראל

06:50

09.05.14

 

6minus

24plus

ובגלל הציונות רוב המרוקאים היגרו לצרפת? הצחקת אותם. (לת)דג קר

10:25

09.05.14

 

0minus

17plus

אתה טועה ומטעהעמית

12:19

09.05.14

 

2minus

2plus

ובגלל שהיו ציונים גדולים יהודי סוריה ברחו לניו גרזי USAדגיג חם

16:56

09.05.14

 

0minus

8plus

לא היו ציונים. לכן שניים מדודיי העיראקיים עלו לפלשתינה בלי הוריהםאהוד

00:29

10.05.14

 

1minus

3plus

לא במקרה תונסיה לא הוזכרה במאמר (לת)אילן חטב

03:19

10.05.14

11

15minus

71plus

בנושא האיסלם, הכובשים הערביים שיצאו מסעודיה, היו שבטים פרימיטיבים,פליקס

22:45

08.05.14

 

10minus

15plus

רק ביהדות 600,00 בתי אב במעמד הר סינישמיצ

23:31

08.05.14

 

12minus

15plus

כלומר הערבים לא ידעו אפילו לדבר לפני שחובר הקוראן במאה התשיעית לספירה. זו שטות גמורה.אסף

00:03

09.05.14

 

7minus

7plus

יש אימות ארכיאולוגי,גיאולוגי (התפרצות הר הגעש סנטוריני),והיסטורי ליציאת מצרים (לת)נראה לך שסתם 3500 שנים היהדות קיימת ?

00:34

09.05.14

 

13minus

8plus

“השבטים הפרימיטיביים” כלומר הבדואים שיצאו מחצי-האי ערב לכבוש את העולם למען הדת החדשה שלהם רצו רק לכבוש ולשלוט לא להרוג את האנשים שכבשו, כמו הפרסים, למשל שכבשו את ארץ ישראל בשנת 612 לספירה והרגו בה אנשים רבים או כמו הצלבנים שהשאירו אחריהם שובל עבה של דם בכל מקום שכבשו. המוסלמים החדשים כיבדו את בני הדתות היהודית והנוצרית כיוון שחשבו את דתם לממשיכת הדתות האלו. מי שנכנע להם ללא קרב הובטחו לו חייו ורכושו. (לת)אלי צור

07:58

09.05.14

 

4minus

5plus

הכיבוש הפרסי דווקא היה כיבוש סובלני. (לת)ל.

13:19

09.05.14

 

4minus

10plus

אלי צור- אתה חי באשליות (לת)נוצרי

13:50

09.05.14

 

0minus

2plus

כל מה שאמרת הזוימוסלמי

14:54

10.05.14

 

0minus

1plus

הפרסים היו האנטישמים הראשונים, כלפי כול השבטים פהלא הייתה ברירה אלה להילחם בהם, תלמדו היסטוריה

17:43

10.05.14

 

0minus

1plus

נו, באמת. כשכותבים טענות כל כך מהפכניות, ראוי גם לצרף להן תימוכין.מר אופניק

20:06

10.05.14

 

0minus

0plus

ללמוד היסטוריה . היתה תקופה קשה בבבל שבה נרדפו היהודים בידי הפרסים עובדי האש. (לת)שי

21:32

10.05.14

 

0minus

0plus

תימוכין היסטוריים, הדת של הפרסים הקדומים דת זרתוסטרא הינה דת דואליסטית, יש בה שני אלים האל הרוחני והאל החומרי שזוהה כאל היהודי, כדמגוריוס, (חדר לתפיסות גנוסטיות גם בנצרות) וכסמאל האל שמסתיר את האור של האל האמיתי הרוחני (לת)שנית, האם אחראים ליצירת ישוע וחתרו כנגד היהדות שלושת האמגושים היו בעצם שליחים מפרס ולא נשלחו פעם אחת אלא כמה וכמה פעמים, בעצם הנצרות היא שילוב של יהדות וחתירה גנוסטית שקשורה גם לפולחן השמש השחורה הנאצי, במקרה הקוטבי והגזעני שלה, כמובן היא לא קיצונית בדרגה שאליהם חתרו הגרמנים, (פולחן השמש השחורה מקורו בצפון הודו ומפריד בין הכתות השונות, עד לטמאים) שלישית, עד לא מזמן באזור ערביסטן בוצע ג'נוסייד גזעני אנטישמי בערבים יושבי האזור, האזור שונה לשם ח'וזסתאן

17:06

11.05.14

12

25minus

110plus

חוצפת טענת האפרטהיידב

22:52

08.05.14

 

86minus

12plus

מקווה שיום יבוא והפלסטינים שסבלו והושפלו תחת שלטון הציונים את האפשרות לדכא את מדכאיהם כפי שדיכאו אותם וזאת אפלייה מתקנת (לת)חוצפת טענת הלא–אפרטהייד

00:03

09.05.14

 

32minus

9plus

לאורך התקופה הציונית הגרו הרבה יותר אנשים (וגם הרבה יותר יהודים) מאירופה לארצות-הברית מאשר לארץ ישראל. רבים מהם באו ממשטרים לא-דמוקרטיים והפכו לאזרחים של מדינה דמוקרטית גדולה בהרבה מישראל. ישראל נטלה משני מיליון פלסטינים שהיו אזרחים של מדינה עצמאית (ירדן) עד 1967 את הזכות שלהם לחיות במדינה עצמאית. (לת)רמי

07:50

09.05.14

 

5minus

51plus

דיכוי הפלשתינאים אינו אלא דיכוי רצונם להשמידנו. ירצו שלום אמת, יקבלו. לא ירצו, בעיה שלהם. (לת)חוצפן מי שהביא סירחון כמוך לעולם

09:29

09.05.14

 

3minus

4plus

האמת – מאחל לך להיות מדוכאאלף

09:49

09.05.14

 

4minus

35plus

לטמבל והשקרן הקטן שהגיב 00:03: ונניח, רק נניח שיש פלסטינים שברחו או הוברחו מ”מכורתם”. נניח. אז בוא נחשוב יחד (אם אתה מסוגל) מי השפילם ומי דיכאם ומי היפלה אותם.אני, “הישראלי הכובש”, הרי אוייב עבורם ועלי להישמר ולהיזהר מפניהם, אבל…

10:20

09.05.14

 

1minus

6plus

ל”חוצפת”ע.ב.

11:23

09.05.14

 

28minus

21plus

יש אפרטייד בישראל כלפי יהודים מארצות האיסלםאסף

11:46

09.05.14

 

2minus

2plus

אני אומר לעצמי שיש לשנוא רשעים דכאניים, כי מי שאוהב רשעים סופו שישנא צדיקים (לת)מול המראה

23:11

09.05.14

 

0minus

2plus

? Dear Rammi: didn't you omit a little detail? How did Israel, in 1967, get hold of the W.Bank ? (לת)Jak

08:21

10.05.14

13

5minus

26plus

מאמר מרתק (לת)חזי

22:56

08.05.14

14

8minus

23plus

מענין, נכון בחלקו, אבל לא מספיק מדויק ולכן המסקנות בעייתיותירושלמי

23:00

08.05.14

 

0minus

19plus

תגובה חשובה וגם עוד כמה פרטים שוינשטוק שכחתל-אביבי

09:40

09.05.14

 

0minus

6plus

או במילים אחרות, לאומיות זה סבבה כל עוד אחרים אינה דורשים אותה לעצמם.דג קר

10:27

09.05.14

 

0minus

16plus

תל-אביבי, מה שציינת זה חשוב אך לא העיקרעמית

12:36

09.05.14

 

0minus

18plus

ירושלמי משמיט פרטיםאקי בושטובלו

14:36

09.05.14

 

0minus

8plus

תל-אביבי, אמנם האזרחות הצרפתית ליהודי אלג'יריהעמית

16:36

09.05.14

 

0minus

0plus

תודה על התגובה ועל ההשלמה החשובה! (לת)תל-אביבי

19:02

10.05.14

 

0minus

2plus

אתה נתפס לקטנותמוטי מ.

19:31

10.05.14

 

0minus

0plus

לעמית, תודה רבה על התגובה וההשלמה החשובה! (לת)תל-אביבי

19:49

10.05.14

15

42minus

24plus

האפרטהייד האשכנזי לא יודע מנוח (לת)ח

23:04

08.05.14

 

4minus

3plus

ח זה לא אפרטהייד זה כוחות השוק (לת)אל תשנא את השחקנים זה המשחק

10:17

09.05.14

 

0minus

2plus

בושה לעדות המזרחישראלית

08:47

11.05.14

16

8minus

84plus

אני חושב שהכותרת המדוייקת יותר צריכה להיות: האמת הלא נעימה..דג סקרן

23:10

08.05.14

 

4minus

45plus

אתה שוכח שמדובר בהארץישראל

08:03

09.05.14

17

7minus

15plus

מענין מאד – כמה תיקונים והערותירושלמי

23:27

08.05.14

 

0minus

1plus

מה היה קורה אילומשה

09:05

11.05.14

18

46minus

18plus

המזרחיים יודעים את כול האמת על הפולנים שמנהיההנהגה הפולנית בארץ ישראלהמזרחיים יודעים את כול האמת

23:33

08.05.14

 

1minus

12plus

עוד פעם אתה? (לת)מנחם מנדל

08:19

09.05.14

 

1minus

1plus

לא נדון בדבריך. רק נשאל מה על חלקם של יוצאי רוסיה. גם הם התייצבו בהנהגת היישוב והתנועה הציונית (לת)פולני

10:05

09.05.14

 

0minus

11plus

יהודים עם אזרחות ספרדית?זה לא אסון להיות טיפש אבל גם לא כבוד גדול

11:03

09.05.14

 

0minus

9plus

ל-18MD

11:14

09.05.14

 

0minus

1plus

ציטוט: “כולם חולה סכיזופרניה.” מענין מה פרויד היה אומר על ההאשמה חסרת ההקשר הזאת. (רמז: כדאי שתתבונן במראה.) (לת)מר אופניק

20:11

10.05.14

19

70minus

24plus

רק הרס וחורבן הביאו האשכנזים ליהודים האמיתיים.. (לת)איציק

23:49

08.05.14

 

8minus

29plus

ואת זה אומר איציק שחי מביטוח לאומי וגורש מקנדה האשכנזית לאחר שנסה לקבל שם מעמד של פליט (לת)שגריר קנדה

10:21

09.05.14

 

5minus

16plus

האם היהודי ה”אמיתי” (כלומר,בן לגיורת ברברית מהרי האטלס) העונה לשם איציק יודע מה מקור השם שלו?אשכזיפט

16:27

09.05.14

 

16minus

6plus

אשכנזי זה שם נרדף לדמגוגיה שקר ומדינת שבכאיציק

00:29

10.05.14

20

5minus

25plus

בוקר טוב אליהו.ומוטב מאוחר מלעולם לא.

00:02

09.05.14

21

11minus

13plus

לספח את כל יהודה ושומרון. הערבים יצביעו לאוטונומיה וללא בט”ל.ארץ ישראל של עם ישראל מעל 3500 שנים

00:32

09.05.14

 

7minus

5plus

הזוי… (לת)אבל ממש

13:58

09.05.14

22

6minus

27plus

בבסיס ה”סכסוך” עומדות גזענות, אנטישמיות ושימוש ביהודים כשעיר לעזאזל (לת)לכן מסירת שטחים רק תחריף אותו

00:44

09.05.14

23

48minus

18plus

לא רוצה שאנשים לבנים יכתבו לי את ההיסטוריה (לת)הגיע הזמן לרויזיה, מקסימום שיתעסק עם הדרום צרפתים, אלה בכול מקרה עברו השתלטות של יהודים אשכנזים על הקהילות שלהם

01:11

09.05.14

 

6minus

23plus

מה לעשות גם אתה חייב לדעת את האמת (לת)שגריר קנדה

10:23

09.05.14

 

8minus

14plus

23-אתה לא רוצה?לא צריך.תכתוב בעצמך.קראת מה שהאשכנזי ווינשטוק מספר?שחיפש ולא מצא חומר כתוב המספר את ספורן של קהילות היהודים שחיו בארצות האיסלם כמו תורכיה,איראן ובארצות ערב.כל כך אופייני ומייצג-לא רוצה שזרים יפשפשו בהיסטוריה שלו אבל אף אחד מאחיו לא מצא עד היום ענין/צורך/יכולת לעסוק בכך.אלימלך

12:08

09.05.14

 

3minus

1plus

תתבייש לך עלוב נפש שאתה מתחזה למזרחי וממשיך לנאץ אותם ויש עוד מטומטמים שעונים פה ברצינות (לת)התחזות של גזען לבן

20:16

09.05.14

24

21minus

6plus

כמה נכבות (nakba) יכולים יהודים יוצאי מדינות ערב לציין? (לת)ek

02:24

09.05.14

 

1minus

28plus

יהודי ערב לא פתחו במלחמת השמדה נגד המוסלמים בארצותיהם. (לת)לשואל המתועב

11:06

09.05.14

 

0minus

13plus

כמספר המדינות מהן הם באו! (לת)ek

12:35

09.05.14

25

32minus

30plus

מודה ועוזב ירוחם. גם כיום היורדים האשכנזים יורדים מיהדותם. (לת)אלי בובליל ר”ג

02:59

09.05.14

 

14minus

24plus

אז זהו שהאינטליגנטים יורדים ומי שנשאר זה אוכלוסיה ברמה נמוכה-בעלי מכולות וכאלה. (לת)זובליל

10:27

09.05.14

 

2minus

11plus

עוד הנה השקרן מכה שנית ,הרי אין יורדים מזרחיים?? (לת)על נהרות בבל

12:13

09.05.14

 

12minus

3plus

אלי האשכנזים אף פעם לא היו יהודים . (לת)הם מוטציה לא מוסברת מצד אחד לא יהודים .מצד שני גם לא חלק משאר העמים לסיכום העם האשכנזי הוא העם הכי מסכן ושנוא בעולם .

17:39

09.05.14

 

3minus

4plus

נהפוך הוא – מי שאינן יהודים הם הערבים הפרימיטיבים שהגיעו למדינת ישראל על כנפי נשרים. (לת)נהרות בבל

12:32

10.05.14

 

3minus

1plus

משהתגייר אדם הוא יהודי לכל דבר וענין. גם מקרב יהדות יוצאי ערב,רבים מהם אבות אבותיהם התייהדו, במיוחד בתימן… זו לא השאלה, השאלה היא מה קורה עכשיו יהדוים אשכנזים ברובם הגדול כשיורדים יורדים ומשילים מעצמם כל זהות יהודית. בקרב המזרחיים רבים מהם גם יורדים מסיבה אחת, כי הבינו שארץ ישראל,היא לא ארץ האפשרויות לכל אדם במידה שווה. ר”ל עדין קיימת הפליה גזענית והעובדות מדברות בעד עצמן. היורדים המזרחיים משמרים ברובם על זהות יהודית. (לת)אלי בובליל ר”ג

21:14

10.05.14

 

0minus

1plus

מה אתה אומר במיוחד תימנים, הם היהודים השמים היחידים, גזען בן תערובת חוצפןנמאס כבר, כורדו ארייתים לא שמים קל וחומר אירופאים למינהם ומעולם לא היה גיור “הרחמן” הוא אל מונותאיסטי, לא אלוהי היהודים וזה הוכח מפרופסור גלזר, פרופגנדה גזענית של גונבי תרבויות

16:39

11.05.14

26

1minus

35plus

תודה – קראתי בשקיקהמישהו

03:15

09.05.14

 

0minus

13plus

מצב היהודים בטורקיה לא דומה למדינות ערבבן ליוצאי טורקיה

10:53

09.05.14

 

5minus

2plus

אז מה? גם ליד הבית שלי יהודי מסומם הרג יהודי שיכור בגלל רדיו גנוב.למישהו

11:50

09.05.14

 

0minus

10plus

בגדול היהודים נדחקו מכל המדינות המוסלמיות וכל עוד טורקיה הלכה למערב מצבם השתפר. מאז המהפכה של ארדואן ושות' הם על זמן שאול. (לת)צופה

15:18

09.05.14

27

3minus

63plus

השאלה המטרידה היחידה איך 66 שנים לא הגיעו בישראל לטקסט כזה?ע

03:55

09.05.14

 

20minus

5plus

ע, אל תדאג חבוב. כל מה שאפקטיבי לשנאת ערבים – ייכנס.ק.א.

10:49

09.05.14

 

4minus

12plus

כי אף חוקר בריא בנפשו לא רצה להתעסק עם המזרחיים המקצועיים. צריך אחד מנותק כמו ויינשטוק לפוח את תיבת הפנדורה הזאת (לת)לא ענין של כסף

12:19

09.05.14

 

0minus

2plus

ולהוצאה שהוציאה את הספר בעברית (לת)קריינית

13:04

09.05.14

28

16minus

40plus

נכתבו מאות אם לא אלפי ספרים על יהודי ערבאווה חדד

04:14

09.05.14

 

1minus

13plus

טענתו של ויינשטוק שלא מצא ספר בצרפתית (ראי פיסקה ראשונה במאמר).עובר אורח

10:47

09.05.14

 

0minus

4plus

הוא טוען שלא מצא בצרפתית וזו צרות האופקים שלו. (לת)נסיון 2 במילים אחרות

11:57

09.05.14

 

7minus

3plus

בראבו אווה,מי ישבור לך את המילה “משעממת”?לא אני.את צודקת.אכן,אין שום דבר מענין בהיסטוריה של היהודים שנעשו ערבים.לא אינטלקטואלית ולא אירועית.שממה ושיממון.אין באמת “בשר” בספור שכותרתו יכולה היות “ספורה של יהדות ארצות ערב והאיסלם”.ינקי דודל

12:25

09.05.14

 

0minus

6plus

תודה אווה על התגובהרוני

13:01

09.05.14

 

17minus

14plus

באמת נורא חבל שיהודי ערב לא מסוגלים לקרוא את אלפי(?) הספרים האלה עקב אנאלפבתיות. (לת)אווה אהווה

14:21

09.05.14

 

3minus

7plus

אנאלפביתיותR

15:34

09.05.14

 

3minus

0plus

14:21 -כסיף – שוב פסחת על הכדורים הסגולים שרשמתי לך? (לת)החלמה מהירה

16:30

09.05.14

 

0minus

0plus

נכון, אבל כמה ספרים נכתבו על כל יהדות ערב? (לת)אקי בושטובלו

18:32

09.05.14

29

32minus

9plus

האשכנזים הם אינם יהודים?!א

05:13

09.05.14

 

11minus

7plus

צודק…אבל גם יהדות צפון אפריקה הם בדואים שהתייהדותומר

12:43

09.05.14

30

15minus

18plus

שטויות במיץ עגבניות מקופסהרס”ר יפרח

05:28

09.05.14

31

1minus

6plus

מאמר חשוב ומרתק (לת)מורדוך

05:33

09.05.14

32

8minus

37plus

השקר הגדול כאילו הייתה הרמוניה בין יהודים וערבים לפני בוא הציונות…זהניקו בלאק

06:51

09.05.14

33

41minus

15plus

ידוע אך לא נלמד בבתי הספר שהציונות היתה הגורם הישיר לגרוש יהודי ערב.ג

07:07

09.05.14

 

5minus

18plus

המגיב כנראה לא מכיר את הפרעות לפני קום הציונותידין

11:19

09.05.14

 

3minus

42plus

הציונות היא גם הגורם לגרוש הנוצרים מבית לחם, עלוב נפש שכמוך, עבדם של האלימים שבבני האדם? בגלל הציונות שורפים נוצרים בכנסיותיהם במצרים אונסים ומוכרים את בנותיהם בלבנון, לוקחים מהם כופר נפש (בזהב!) בסוריה? היהודים גורשו מארצות ערב בדיוק מאותה סיבה שמליונים נרצחו באותן ארצות ערב: הגזענות הערבית הארסית, הרצחנית, בכוחה שוחטים הסונים את השיעים והשיעים את הסונים וכולם ביחד את הנוצרים, הכורדים, היאהוד וכל מי שבא ליד. איפה? סוריה, עיראק, סודאן, מצרים, לבנון…. איפה לא, נשמה של עבד. איפה לא. איפה שיש ערבים שם משתוללת גזענות מפלצתית שאין כמותה בעולם. אז מה, דחוף לך למצוא תירוצים לרוצחים? וואלה. למה בעצם? הערצה אירוטית?…מודרנסט: בוז למצדיקי הרוצחים

15:00

09.05.14

 

1minus

7plus

תגובה חדה כתער מודרנסט, המשך להכות בהם ללא רחם (לת)מעריץ אלמוני

00:08

10.05.14

34

16minus

13plus

קהילות ערב והמערב- איטליה/הולנד/גרמניה/אנגליה/ספרד/צ.אפריקה/מזה”ת/הודו================================

07:08

09.05.14

 

0minus

4plus

מתקופת ברוך שפינוזה באמסטרדם ועד אנה פרנק (לת)ומונטיפיורי באיטליה ואנגליה

12:11

09.05.14

 

3minus

7plus

רב “הכוזרים “היגרו לארה”ב רק הענים המרודים נתקעו באנגליהRR

16:02

09.05.14

 

0minus

0plus

תביא מקורותמוצטפא שמטרלינג

01:08

11.05.14

35

7minus

9plus

הוא לא מצא אף ספר על יהדות ערב בצרפתית? איפה הוא חיפש? כנראה הכוונה הילוגיקה אשכנזית כזאתי

07:24

09.05.14

36

6minus

31plus

10 מדינות מוסלמיות “טוהרו” מיהודים. נשאר שטח אחד לטיהור: יהודה שומרון. (לת)ממשיכי דרכו של המופתי

07:53

09.05.14

 

5minus

2plus

השטח האחד שנשאר לטהר הוא מדינת ישראלמיה

17:52

09.05.14

37

2minus

17plus

מגוחך לומר שאין ספרים על יהודי ארצות ערב.דניאל

08:06

09.05.14

 

0minus

1plus

ומדוע לא תכתוב לנו את שמותיהם? (לת)קורא

18:27

09.05.14

38

4minus

18plus

מה הקשר בין דברי המרואיין לכותרת בעתון הארץ?עוד הזדמנות לנאץ מזרחים?געגועים זה אידיליה? יא סתומים

08:07

09.05.14

39

27minus

12plus

לא תוכלו להתעלם מהאמת וזה לא משנה כמה מילים יכתבויש רק אמת אחת

08:20

09.05.14

 

1minus

22plus

אין לך מושג על מה אתה מדברעמית

11:53

09.05.14

 

0minus

10plus

היר שרדה מפני שבעלות הברית נצחו את הגרמנים בצםון אפריקה (לת)על נהרות בבל

12:09

09.05.14

 

0minus

10plus

לידיעתך,במרוקו נערכו הכי הרבה פרעות ביהודים מכל ארצות ערב (ואני מדבר על לפני התנועה הציונית)רות

16:59

09.05.14

 

0minus

5plus

וברחו מזכרוני רדיפות אל-מוואחידון. (לת)עמית

18:01

09.05.14

40

20minus

3plus

לבלונדיני מאנטוורפן:ריאלי

08:26

09.05.14

 

0minus

17plus

פוגרום התריתל של שנת 1912 בפאס פרץ שבוע אחד לאחר תום המימונהעמית

11:56

09.05.14

 

0minus

14plus

אז מדוע נהגתם לומר “אפילו 50 שנה בקבר אל תאמין למוסלמי”? (לת)על נהרות בבל

12:07

09.05.14

 

0minus

13plus

שכחת כנראה איך נגמר תור הזהבזכרון סלקטיבי?

17:29

09.05.14

 

0minus

9plus

אך איזה רומנטיקה לא מבוססתיותם

22:37

09.05.14

41

1minus

15plus

מי יקים אתר עם אפליקציה שמראה את מאות הקהילות שנמחקו ואינן ממרחב עצום (לת)WAZE

08:30

09.05.14

42

11minus

11plus

יהודים בערבפ

08:53

09.05.14

43

2minus

29plus

כותרת מכוערת למאמר חשוב. האם זהו תעלול של הכתב או של העורך? לא דיחרפה.

08:54

09.05.14

44

6minus

7plus

מריח לא טוב מאג'נדה תפורה מראשאשה עבריה

08:56

09.05.14

45

1minus

6plus

חלק מהפזלאילן לדרמן

09:00

09.05.14

46

2minus

7plus

רוב המגיבים בשלילה פשוט לא קראו עד הסוף את המאמר והצוהלים האנטי גם. (לת)העיקר ההתנפלות..

09:02

09.05.14

 

5minus

5plus

חצי מאמר מכה על חטא.X

12:08

09.05.14

47

22minus

22plus

יהודי ערב היו הרבה יותר ציוניים ממרבית יהודי אירופה. אין יהודי ממדינותפרט שולי

09:04

09.05.14

 

8minus

18plus

בטח. בגלל זה הם עלו לארץ מיוזמתם והקימו מדינה.ספורי אלף לילה ולילה.

12:05

09.05.14

 

7minus

10plus

אז התפללת אז מה? מעשה עשית בעקבות התפילה? (לת)על נהרות בבל

12:05

09.05.14

 

6minus

4plus

זה מצייר אותך באור הנכון (לת)תמשיך לדבר שטויות

14:00

09.05.14

 

7minus

1plus

זה מצייר אותך באור הנכון (לת)תמשיך לדבר שטויות

14:01

09.05.14

 

5minus

8plus

יהודי תימן עלו לארץ החל מסוף המאה ה19. אולי תטען כי לא ביזמתם אלא ביזמת שמיים – בתנ”ך הורו להם שזו העת לחזור לבנות בציון. “ אעלה בתמר” =תרמ”ב ואגב- הציונות הומצאה אלפי שנים קודם לכן ומעולם לא דעכה. יהודים התפללו יום יום לסיום הגלות ושיבה לציון ובנייתה מחדש. ובגלל זה הם עלו לארץ והקימו מדינה. (לת)עם כל הכבוד להרצל שעורר את התחייה הציונית באירופה.

06:05

10.05.14

 

4minus

6plus

לכל המגיבים שהקימו את המדינה במו ידיהם ממש ולא רק ניצלו את פועלם של אנשים אחרים..בורותכם בולטת גם בענין הנוכחות של יהודי ערב בפלשתינה. (לת)פרט שולי

10:10

10.05.14

 

4minus

5plus

וחבל שעלו. אם לא היו עולים היו פה היום הרבה פחות פרימיטיבים. (לת)הרצל

16:54

10.05.14

48

1minus

17plus

גם המדינות הנוצריות רואות היהודי שמושא להתעללות בלי זכות הגנה וזקיפותדר ש. יורם

09:05

09.05.14

49

10minus

18plus

מאמר חשוב מאין כמותו. לתלות אותו על דלת חדרו של גדעון לוי. (לת)מקווה ששוקן קורא ומפנים ואולי ישנה את הנתיב האנטי ציוני אליו הוא מדרדר את העתון.

09:21

09.05.14

 

3minus

8plus

אשרי המאמיןסשא

13:39

09.05.14

 

7minus

1plus

למהגדעון

05:34

10.05.14

50

0minus

27plus

איזה כותרת אומללה (ומטעה) למאמר מעולהחיים

09:44

09.05.14

51

2minus

22plus

המסקנה המתבקשת שהעם היהודי צריך להתאחד ולבנות את ארץ ישראל לנצח (לת)פילוג =שואה לעם היהודי

09:49

09.05.14

 

0minus

0plus

ולכל מי שחרד לאחדות העם: על מכונת התעמולה של עגלוני תחום המוישב מעולם לא נאמר שהיא גורמת פילוג בעם או שיוצריה סבלו מרגשי נחיתות.

מאמר ציוני בהארץחיה דגן

10:03

09.05.14

53

18minus

14plus

למה אנחנו ממשיכים לגדל ילדים על ברכי אותה מכונת פרופגנדה שבנו ב1918 אח@@@@@@@@@@@@@@@@@@

10:20

09.05.14

54

3minus

8plus

תחת המשטר הנוכחי לא אתפלא אם נשלם על האוויר בקרובמאמר מענין

10:29

09.05.14

55

6minus

4plus

אם הציונים הם סימן ליהודים אז ברור מדוע הם תמיד מוצאים את עצמם בצרות.תמרי הנגר

 

אי קבלת תכנית החלוקה, פתיחת מלחמת השמד ע”י מדינות והתבוסה הקשה גרמו לערבים בעידוד מנהיגיהם לברוח. הציונות לא לוותה בגרוש, להפך עם התגברות ההתיישבות היהודית גבר זרם הגירת הערבים לארץ ישראל בגלל הפיתוח וצורך בידיים עובדות וזה מוצאם של רוב הערבים/פלשתינים (לת)יש הבדל “קטן” ומשמעות, יהודי ארצות ערב מעולם לא תקפו את מדינותיהם בעירק, מצרים וסוריה הייתה תמיכה גורפת בנאצים במטרה להשמיד את היהודים

17:30

09.05.14

58

49minus

16plus

נוכל אינטלקטואליישראלי לשעבר

10:46

09.05.14

 

4minus

15plus

קהילת יהודי תחום המושב מנתה ב1880 5 מיליון שזה כ40 מיליון ביחס לאוכלוסית העולם היום (לת)פלשו לאזורי מחיה של קהילות ערב והמערב וגרמו לזעזועים ומלחמות

13:49

09.05.14

 

2minus

5plus

אכן המלחמה בין אירן ועירק נגרמה עלידי יהודי תחום המושבהרשלה מאוסטרופולר

17:29

09.05.14

 

0minus

2plus

#58: הצווחות שלך לא משכנעות. (לת)יהודה

18:19

09.05.14

 

1minus

1plus

אני מבין שאתה פסיכולוגיותם

22:24

09.05.14

 

1minus

8plus

נוכל פחות אינטלקטואליישראל

22:59

09.05.14

 

1minus

7plus

צריך להיזהר משמאלנים קיצוניים (לת)אלף

23:10

09.05.14

59

0minus

6plus

ספרות בעניני מרוקו והיהדותBelavita

10:50

09.05.14

60

1minus

7plus

סיר הבשר” עוד נזכר בספר שמות, 42 דקות אחרי יציאת מצריים. מאז, סיר הבשר (לת)הוא המאפיין העיקרי של האופי היהודי….. על החתום: סעדיה הרשלקוביץ, ברלין.

10:51

09.05.14

61

12minus

1plus

זה אומר שכל האלימות המזרחית היא רק תסמונת הילד המוכה? (לת)דווקא נשמע הגיוני

11:09

09.05.14

62

0minus

38plus

למשפחתי היה מפעל גדול בבגדאד. אחרי הטבח הגדול בחג השבועות שליוסף

11:29

09.05.14

63

0minus

4plus

כתבה מרתקת. תודה רבה (לת)חובב היסטוריה

11:35

09.05.14

64

1minus

4plus

ספר שיכול לענין אתכםטלמור

11:36

09.05.14

65

2minus

18plus

הכותרת הלא נעימה של כתבה שרציתי לקרוא אבל לא אקרא בעתון נאור אבל חשוךביטון מיכאל

11:43

09.05.14

66

0minus

19plus

סוף סוף.צדקיהו.

11:43

09.05.14

67

2minus

8plus

אבלירמיהו הנביא

11:43

09.05.14

68

1minus

7plus

״זכרנו את הדגה הקישואים האבטיחים הבצלים והשומים שאכלנו חינם בארץ מצריםי

11:47

09.05.14

 

0minus

4plus

יהודי מצרים לא ערב (לת)גדי

20:08

09.05.14

69

17minus

5plus

כתבה לא נכונהגל

11:50

09.05.14

 

0minus

2plus

קודם תקראי את הספר. המציאות מורכבת יותר (לת)דניאלה

18:44

09.05.14

 

1minus

1plus

גם אני שמעתי אבל זכור כי האיבה עם המוסלמים החלה במקביל לפריחת הציונות (לת)אחד שנולד בעירק

19:35

09.05.14

 

2minus

6plus

איזה רומנטיקהיותם

22:21

09.05.14

70

0minus

13plus

״היסטוריון״ של יהודי ערב. לא צריך לדעת ערבית? (לת)אני רק שאלה

12:00

09.05.14

71

8minus

6plus

שוב מדובר בתקופה של המאבק על הארץ ב-48 לכן אוליטולדנו

12:05

09.05.14

 

1minus

3plus

כנראה שלא ההנת את המאמר. חזור בבקשה לנתוניםיותם

22:18

09.05.14

 

1minus

0plus

תגובה לטולדנואני

22:42

09.05.14

 

3minus

1plus

מ-1492 זכינו לאירוח מופתי במרוקו ושום שכתוב לא יפגע בכבודטולדנו

15:48

10.05.14

72

0minus

3plus

לא ברור לי למה הארץ לא מפרסמים תגובות שיש בהן רק נתוניםעמית

13:14

09.05.14

73

2minus

12plus

“האידיוט השימושי”גבי

13:33

09.05.14

74

1minus

11plus

“האידיוט השימושי”גבי שפושניק

13:37

09.05.14

75

0minus

9plus

כתבה מאלפת ומענינת שלומדים ממנה על מצב הנוצרים כיום בארצות ההרג (ערב)נוצרי

13:40

09.05.14

76

2minus

10plus

כתבה מדהימהא

13:43

09.05.14

77

1minus

8plus

תיקון טעות עובדתית במאמראלכס

13:45

09.05.14

 

0minus

6plus

הכוונה היא – ביום השנה להצהרת בלפור (לת)עמית

14:05

09.05.14

78

38minus

13plus

ההבדל המרכזי בין יהודי המזרח ליהודי אירופה: האחרונים הקימו את המדינהעומר

14:02

09.05.14

 

7minus

36plus

את טועה יהודי המזרח תמיד היו כאןכ

14:35

09.05.14

 

11minus

8plus

בגלל שהקמתם את המדינה הגזענית הפכנו גם אנו היהודים האצילים מהמזרח הגאים במורשת הערבית שלנו למצורעים במזרח התיכון כמו האשכנזים.תושב בצרה

18:21

09.05.14

 

7minus

6plus

עוד אשכנזי שחושב שהוא בעל הבית פה ומגרש את מי שחושפים את משטר הפריבילגיות האשכנזי (לת)אלכסנדרוני

18:31

09.05.14

 

5minus

10plus

אולי היו כאן אבל מדינה לא הקימו ואת זה כן עשו הבאים מאירופה (לת)מה לעשות? עובדה הסטורית

18:33

09.05.14

 

2minus

6plus

ל-”כ”. את המדינה והציונות הקימו יהודי אירופה ולא משנה כמה סלטות באוויר תעשה כדי לשנות את העובדה הפשוטה הזאת. (לת)אני

09:19

10.05.14

 

2minus

3plus

קומץ המזרחיים ההיו כאן ולא בנו ויצרו כלום.תלמד אתה היסטוריה

13:33

10.05.14

 

1minus

1plus

“אני גזען ??? מה פתאום !!!! “ (לת)כשישאלו אותך אם אתה (עומר) גזען תן לי לנחש מה תגיד …

14:17

10.05.14

 

3minus

2plus

האומנם ??! למה יהודי ערב לא לחמו במלחמת השחרור ובמלחמת העצמאות ??? לחמו ועוד איזה רק שאתם הייתם עסוקים ולהוציא אותנו מספרי ההיסטוריה ודאגתם טוב מאד לעוות את המציאות. (לת)האשכנזים מעוותים את המציאות …אין ספר על יהודי ארצות ערב הם לא היו חלק בבניית הארץ למה הם לא התגייסו לאצ”ל וללח”י הם לא נהרגו במלחמות השחרור והעצמאות רק אשכנזים נהרגו ??

14:26

10.05.14

 

4minus

1plus

אוקיי נניח אבל ללא יהודי המזרח לא הייתה מחזיקה רבע שעה מעמדחי

17:31

10.05.14

 

1minus

2plus

כמה עובדותעמית

19:17

10.05.14

 

0minus

1plus

לעומר – זיג הייל אמרת הבוקר ? מה לא ידעת שאתה גזען ? תתחדש… (לת)GUY

22:05

10.05.14

 

0minus

0plus

עומר – זיג הייל אמרת הבוקר ? מה לא ידעת שאתה גזען? תתחדש..GUY

22:40

10.05.14

 

0minus

0plus

בן גוריון כינה את האצ”ל “התימנים”, הם נהרגו בכמויות עצומות לגודלם (לת)וגם בראשית הקמת ה מדינה, הייתה מפלגה תימנית

17:34

11.05.14

79

0minus

8plus

אולי גם בהארץ יבינו את מה שווינשטיין הביןדניני

14:03

09.05.14

80

0minus

8plus

אולי גם בהארץ יבינו את מה שווינשטיין הביןדניני

14:03

09.05.14

 

1minus

9plus

הבעיה היא הכיבוש. הכול אשמתנו. אם רק נסוג לאחור. יהיה שלום. או שנהייה מאחור בים… (לת)גיאולוג

15:21

09.05.14

81

10minus

13plus

פשעי משרד החינוך שהתעלם לגמרי מההיסטוריה של נתח גדול מהאוכלוסיה.לילך

14:19

09.05.14

 

22minus

10plus

ההיסטוריה נורא פשוטה: ירדתם מהעצים ובאתם לישראל. (לת)טעות איומה של בן גוריון

15:43

09.05.14

 

3minus

2plus

לא התעלם פשוט מסתיר בכוונה.אקי בושטובלו

18:38

09.05.14

 

2minus

4plus

אולי כי תיעוד ומחקר זה לא הצד החזק של ה”ספרדים”. תפסיקו להאשים את כל העולם. נמאס (לת)מישהי

09:17

10.05.14

82

19minus

8plus

הגעתי לבית השימוש של תעמולת הימין שהשתלטו על התגובות? הצחנה מבחילה (לת)מתעב שקרני ימין

14:56

09.05.14

83

7minus

21plus

הגיע הזמן שיפרסמו גאת ם האמת על “גן העדן” שבו חיו האשכנזים .ברוסיה…הכוזרי

15:10

09.05.14

 

5minus

8plus

תגובה מטומטמת במיוחד. האשכנזים טענו שהיה טוב באירופה? לא! המזרחים אבל כן טוענים שהיה טוב במדינות ערב. זה כל ההבדל גאון קטן. (לת)..

09:16

10.05.14

84

0minus

4plus

עידו אחד בשם.אברהם בן יעקב חקר במשך עשרות שנים על יהדות בבל. (לת)שיפנה למכון יד בן צבי

15:17

09.05.14

85

5minus

6plus

גם אם התיאור ההיסטורי נכון, הרי שהמסקנה של הכותב מופרכת עד מגוחכתגיל

15:30

09.05.14

86

3minus

11plus

המאמר הכי חשוב שנכתב ב”הארץ” בשנים האחרונות . (לת)אחד

15:42

09.05.14

87

6minus

10plus

אשכנזי כותב על רגשות של יהודי עיראק ומפספס את העיקרשמעון שנולד בעירק

15:52

09.05.14

 

2minus

4plus

נכון, חוקר חייב לכתוב רק אם הוא מהעם שלויותם

22:14

09.05.14

 

0minus

0plus

“אין ספרות מפחד השלטונות” ולא היו פוגרומים…. וואלה יופי (לת)אתה ממש לא סותר את עצמך….

05:27

10.05.14

 

0minus

1plus

לא הייתה שום התעוררת ציונית בעירק 1941ג

11:41

10.05.14

88

6minus

9plus

ויינשטוק היסטוריון 'אוטודידקט'עידו

15:55

09.05.14

 

1minus

1plus

יחסי זו מילה מצחיקהיותם

22:06

09.05.14

 

1minus

0plus

ביטחון ופריחה?אקי בושטובלו

22:34

09.05.14

89

10minus

3plus

הכיבוש מושחת ומשחית (לת)לזכור

16:13

09.05.14

 

0minus

1plus

לזכור, אתה צודק, הסמול בישראל מושחת ומשחית (לת)לוי

14:43

10.05.14

90

0minus

0plus

האידיוט השימושידמיטרי

16:39

09.05.14

91

1minus

2plus

את מה שויינשטוק מבין, במפלגת מרץ עדיין לא קלטו! (לת)זמירה הכט

16:44

09.05.14

92

4minus

1plus

לא מדוייקאבי

17:02

09.05.14

 

0minus

1plus

תקרא שוב הצרות התחילו ממתן מעמד שווהג

11:34

10.05.14

93

0minus

0plus

ספר מדהים על יהודי ארצות האיסלם- באוהלי ישמעאל. חובה בכל בית! (לת)שון

17:06

09.05.14

94

0minus

0plus

נא לתרגם לאנגליתדיפלומט

17:31

09.05.14

95

1minus

2plus

יש תיעוד מענין על יהדות המזח בספר “מאז ומקדם” מאת ג'ואן פיטרסל.ב

17:50

09.05.14

96

0minus

0plus

הוא לא מצא כי הוא כנראה לא ידע להשתמש במאגרי מידע או בחיפוש בכל ספריהחוקר היסטוריה

17:58

09.05.14

97

0minus

0plus

יהדות מדינות ערבמאיר מויאל

18:10

09.05.14

98

0minus

1plus

אם ויינשטוק קיבל שכל אולי גם עמירה הס וגדעון יקבלו:) (לת)ש יר

18:18

09.05.14

99

0minus

2plus

הנושא מענין אך הכתבה מעידה על בורותאייל

18:38

09.05.14

100

1minus

10plus

מי שאחראי לחלק בכותרת 'האידיליה המדומיינת של המזרחים'הלל

18:44

09.05.14

 

0minus

0plus

אתה מחפש עתונאי רגיש ועוד בעתון הארץ ?! הרי זה עתון של האליטה האשכנזית רגישות לא תמצא כאן במיוחד לא כלפי יהודים. הם רגישים רק לפליטים ולפלסטינים ולשמאלנים…. (לת)ל- הלל

14:09

10.05.14

 

0minus

0plus

זו כותרת מתנשא ומזלזלת …זה בדיוק כמו בטענות שלהם על כך שהמזרחיים מדמיין גזענות ואפליה …. הרי שרק הכתרת הזו מוכיחה ההפך . (לת)ל- הלל

14:12

10.05.14

101

7minus

2plus

מה יותר משכנע מאשר “טרוצקיסט שהתפכח” המספר לנו ששורש הסכסוך הוא סירובםאכן אידיוט שימושי

19:06

09.05.14

102

0minus

2plus

אידיוטים שימושיים לא מתים הם רק מחליפים קהל קיצוני מסכן ויינשטוק

19:34

09.05.14

103

0minus

8plus

המזרחיים הם גשר לשלום עם העולם הערבי הן בשפה והן במנטליות (לת)תנו להם את הניהול

19:37

09.05.14

104

2minus

7plus

האשכנזים מחפשים בכוח את המלחמות עם הסובבים אותם (לת)לא נעימים

19:41

09.05.14

105

1minus

1plus

הצהרת בלפור היתה בנובמבר 1917, ממש לא 1945… (לת)יעל

20:23

09.05.14

 

0minus

0plus

…ביום השנה להצהרת בלפור בשנת 1945… (לת)100 בהסטוריה

16:04

10.05.14

106

7minus

7plus

יהודי ערבמואיז בן חמו

21:34

09.05.14

 

1minus

1plus

שטויותעמית

11:56

10.05.14

107

7minus

6plus

והיה המישור לעקוב.Yigal Cohen

22:03

09.05.14

 

1minus

2plus

למה הבורות יגאל למה הבורותעמית

15:40

10.05.14

 

0minus

1plus

כדאי שתלמד כמה יהודים נטבחו בתימן לאורך הדורות. כולל במאה העשרים. תתחיל באיגרת תימן של הרמבם. (לת)ציפור

15:43

10.05.14

 

0minus

1plus

שתהייה בריא יגאל . הבעייה היא רק שלאדם חכם כמוך נותנים רק אפשרות להגיב בטוקבק. ככה זה שהכוח נמצא אצלם- וכמעט כלום אצלנו רק בתור המבצעים של מדיניותם הזדונית (לת)אכן עקוב למישור

17:53

10.05.14

 

1minus

0plus

באיגרת תימן הרמב"ם מזהיר מפני שואה שתקרה לכלל היהודים אם יהודי תימן יפרו את 3 השבועות ויהגרו לארץ ישראל.כך שעל פי הרמב"ם התימנים

21:48

10.05.14

108

2minus

0plus

אז המזרחים הם עבד כי ימלוך יותר מהאשכנזים…זה גם מסביר את לאומנותם (לת)1

23:12

09.05.14

109

0minus

1plus

מים חיים. במקום שבעלי תשובה עומדים, קל וחומר בעלי תשובה חכמיםאהוד

00:22

10.05.14

110

3minus

6plus

האנונימיות היא סם האמת מספר אחד. מעולם לא ידעתי עד כמה עמוקה הגזענות באהוד

00:51

10.05.14

 

2minus

0plus

בעתון הארץ נותרו כיסים של גזענות המכוונת אך ורק כלפי יהודים ממוצא מזרחי. ערבים זוכים ליחס שיויוני דוקא ואפילו לאפליה מתקנת. אולי מומחה לתורת היחסות יוכל להסביר את התופעה (לת)איפה השוויון

01:16

11.05.14

111

2minus

0plus

“…אידליה מדומינת של מזרחים.״ אך הארץ….עמית

01:09

10.05.14

112

4minus

2plus

יש ערבים סונים שיעים, יהודים, דרוזים, קתולים…הטעות הגדולה ביותר של ב.ג.

02:16

10.05.14

113

0minus

1plus

ברור ויינשטוק, למזרחים יש דמיון פורה, הם גם כולם שקרניםוממציאים המצאות

04:44

10.05.14

114

1minus

3plus

אשכנזי כותב על ספרדים, כמה מפתיע שאלו המסקנות שלו…חד-מימדי

04:55

10.05.14

115

1minus

0plus

TLDR (לת)אמיר

05:43

10.05.14

116

8minus

16plus

יהודים-אשכנזים הרי תמיד יודעים מה טוב בשביל כולם….עיוותים

05:49

10.05.14

 

0minus

2plus

אז איך את מסביר שנותרו שם פחות משבריר 1%. למה יהודי אמריקה לא באים כולם? או למה לא עלו יהודי בבל לאחר הצהרת כורש. הם כולם חיכו לבן גוריון? (לת)דמוגרף

13:57

10.05.14

117

0minus

3plus

כותרת המאמר הייתה צריכה להיות: האמת הלא נעימה על יחס המוסלמים ליהודים (לת)גזענות אנטי מזרחית ופרו פלשתינאיות מעוותות את מוחו של העורך

06:06

10.05.14

118

0minus

4plus

מה משמעות המילה דהימי?שמאלני שהתפקר

07:34

10.05.14

119

0minus

1plus

אידיליה של השמאלשי

09:36

10.05.14

120

1minus

8plus

השמאל אינו מעוניין להתעסק בחוסר הצדק כלפי היהודיםבגדאדי

10:59

10.05.14

 

0minus

4plus

השמאל “הנאור” הוא לעתים קרובות מדי דתי ולא מדעי. הוא לא מתענין בעובדות שסודקות את אמנותיו. הוא לא רוצה לעסוק בזוטות. כגורל הנוצרים באזור. גורל היהודים יוצאי ערב. הבעיה היא הכיבוש ותו לא. תנסו ותארו איך החיזבאלה, החמאס, אל קעידה ושאר הנשמות הטובות יתייחסו אליכם לאחר שתגלו חמלה כלפיהם. אולי הם יוותרו לכם על מילת נשים. (לת)ביולוג

15:41

10.05.14

121

0minus

8plus

ויינשטוק שכח להזכיר את הספור האמיתי על היחס הנורא של הערבים ליהודיםלומסה

11:15

10.05.14

122

4minus

3plus

הכול שקרמוחמד

11:56

10.05.14

 

1minus

1plus

עוד טרול ימני מתחזה.. אולי תסווה את עצמך יותר טוב פעם הבאה? (לת)דמוקרט

15:54

10.05.14

 

0minus

1plus

אתה רוצה בקיום מדינה יהודית? לאלהחזיר מליון פליטים לתוך ישראל?

17:56

10.05.14

 

0minus

1plus

אתה רוצה בקיום מדינה יהודית? לאלהחזיר מליון פליטים לתוך ישראל?

17:56

10.05.14

 

1minus

3plus

כנראה שלא יהיה שלום, מוחמד.מי שמפסיד לא מקבל החזר

19:16

10.05.14

 

0minus

0plus

ושכחת – לזארוק את היהודים ליםאיציק

20:51

10.05.14

 

0minus

1plus

כן בטח. וכל דבריך אמת. המשך להאמין בשטויות שלך ועל הדרך אנחנו נדאג שתמשיך לחיות בחרא. זה אתה וזה מה שמגיע לך. (לת)למוחמד השקרן המתועב

01:29

11.05.14

123

6minus

2plus

רדוד ובהחלט לא מבוסס הסטוריתאפריקאית

12:59

10.05.14

 

1minus

0plus

למעלה מ 99% מהם עזבו! זה לא סברה ולא פרט. זה נתון סטטיסטי מובהק! (לת)סטטיסטיקן

19:39

10.05.14

 

0minus

1plus

מה עם מאות אלפי יהודי מדינות ערב שלא הגיעו לישראלאדל

20:17

10.05.14

124

2minus

7plus

משפחת סבתי התימנייה עלו לפלסטינה ב1913 מאהבת ציון לדבריה אבי הוברחמה עם הרכוש של יהדות ערב?

13:11

10.05.14

125

2minus

8plus

האם שוקן וגדעון לוי קראו מאמר זה?התלאביבי

13:22

10.05.14

 

1minus

2plus

קרא את דבריך ואת הכתבה ואת שאר העתון ואז חשוב מי יוצא כאן דוגמטי… (לת)יובל

17:19

10.05.14

126

0minus

3plus

היינו רוצים להיות “ערבים יהודים”. אם זנחנו רעיון זה, הרי זה מכיוון….אלבר ממי על יהודי ערב

13:51

10.05.14

127

2minus

9plus

הנה עובדות על מקצת ממה שויינשטוק לא ראהלומסה

14:46

10.05.14

128

1minus

4plus

טרם קם המוסלמי שיצא כנגד הקוראןאופק

15:35

10.05.14

129

6minus

2plus

כותרת המאמר מגמתית כאילו לקוחה משנות ה-50. יהודי המזרח חיו טוב ואלהבר ששת

15:52

10.05.14

 

3minus

3plus

שקלת אישפוז? או פשוט, מעבר לכלוב הולם בגן החיות הקרוב?… (לת)מודרנסט

21:41

10.05.14

130

4minus

1plus

דומה שיש פה אשכנזים שעולזים “ גם אותכם רצחו”. תרגיעו הספר הזה הזויבן ששון

16:26

10.05.14

131

1minus

3plus

האמת החשובה שמצוינת במאמר היא שאשכנזים מתיחסים למזרחים בבוזשאול סטי

17:49

10.05.14

 

1minus

0plus

שאול אף אחד לא ייתן לך כלום כי יש דיל : הציונות דפקה את הפלסטינים , הערבים קיבלו את הרכוש של יהודי ארצות ערב ואלה אף אלה לא יקבלו כלום . דיל בלתי כתוב . מלחמה זה טוב . (לת)GUY

22:37

10.05.14

 

0minus

0plus

“קיזוז רכוש” ? הצחקתם אותנושאול

16:02

11.05.14

132

1minus

1plus

“אידיליה מדומיינת”-שמש זורחת שפע פרודוקטים ושכנים שברוב הזמן נותניםדה-טולדו

19:12

10.05.14

133

1minus

4plus

וכמובן, המאמר העובדתי הזה לא יזיז כהוא זה ל”הארץ”, השמאל הדוגמטי…אילנה

19:19

10.05.14

134

0minus

4plus

המוסלמים המתונים בתונסיה אילצו את סב סבי לשנות את שמו מ״טייב״ לשם אחר, הרבה לפני הציונות (לת)תונסאי

20:30

10.05.14

135

0minus

0plus

הטעות בספר או של כותב הכתבה??דניאל

20:46

10.05.14

 

0minus

0plus

חייך, מדובר על יום השנה להצהרת בלפור, ב' בנובמבר. (לת)שחרר!

12:36

11.05.14

136

0minus

1plus

ערביי ארץ ישראל והנאציםבועז

21:08

10.05.14

 

0minus

0plus

או של הימין הישראלי והנאצים (הלח”י)אחד

13:23

11.05.14

137

3minus

0plus

עבור מערכת הארץרן

21:46

10.05.14

138

0minus

1plus

כל כך מענין שהתקנתי את התוסף שמאפשר לראות את הכתבה בצורה חינמית. (לת)לא עמדתי בפיתוי.

23:09

10.05.14

139

0minus

0plus

הוא גילה את אמריקה רק לעצמו…אשכנזייה

00:55

11.05.14

 

0minus

0plus

שיותר מ99 אחוז מהם ברחו/עלו, להבדיל משאר גלויות. בשום מקום הם לא נרדפו כך. עד האחרון שבהם. (לת)אבי

21:27

11.05.14

140

0minus

0plus

מה שם הספר (לת)דר יעקב פז

02:41

11.05.14

141

0minus

1plus

יש לקרוא את הספר לפני שמגיבים. חלק מהתגובות אמוציוניליות ומשקפותמגיב

05:00

11.05.14

 

0minus

0plus

איך אמרה קלינטון, מה זה משנה עכשיו? על השמאל לבחור מה רצונו ולכל הפחות להפסיק לחיות בהכחשה בקשר לו. אי אפשר להמשיך לפנטז על דו קיום אחרי מה שקוראים פה. אי אפשר להמשיך לדרוש “ובכל זאת בואו נמצא עסקה” כשבבירור עומד מולך אויב שרוצה ניצחון או כלום. כמה אפשר להמשיך לחלום על כפייה על הערבים של דבר שאינם רוצים בו? למעט קומץ זעום של ערביי השטחים שלמד במערב ומדבר יפה על שלום, המנהיגים והאזרחים שלהם רוצים הכל או כלום. אחרת לא היו מתעקשים לסרב לשקם פליטים, כפי שנעשה בכל מקום אחר בעולם. (לת)עמית

21:22

11.05.14

142

0minus

0plus

האמת היא חמקמקה ומיסתוריתאדר

11:33

11.05.14

143

0minus

0plus

לאאליהו

12:36

11.05.14

144

0minus

0plus

לאאליהו

12:36

11.05.14

145

0minus

0plus

חבל על הניירM

14:34

11.05.14

146

0minus

0plus

חבל על הניירM

15:30

11.05.14

147

0minus

0plus

למה אי אפשר לתמצת לכמה משפטים… הרי האיש לא באמת רציני וחשוב. (לת)יועץ קצר רוח

16:16

11.05.14

148

0minus

0plus

ענין בני החסות הוא רק חלק מהספור, יש עוד והכל בקוראן. ומשם כל הצרותא

17:31

11.05.14

149

0minus

0plus

יהודי תימן השאירו אדמות פוריות וזה לא כולל את ג'דה בסעודיה אלק, כיום,שממנה הם גורשו

17:37

11.05.14

150

0minus

0plus

יהודי ערבאסתר

19:05

11.05.14

151

0minus

1plus

אז למה השמאל מכחיש כל הזמן שרצונו בהשמדת ישראל ? כדי לרכך התנגדות?גל

 

פורסם בקטגוריה הקושיה הפלשתינאית | תגובה אחת